torsdag 16. desember 2010

Nøtteskrike

Nøtteskrika (Garrulus glandarius) er en kråkefugl som lever i den sørlige delen av Norge, og disse bildene er tatt på hytta i Gudbrandsdalen.  Den holder seg gjerne gjemt i tett vegetasjon f.eks. i skogen, men kan også ses i litt mer åpne områder med spredte trær.  Den blir også kalt skogskjære eller gransjur.

Nøtteskrike2

Den er en bråkete, men sky fugl som forsvinner raskt dersom den forstyrres.
Vingene er svarte og hvite med et blått felt og svarte tverrbånd.  De svarte og hvite fjærene på issen reiser seg opp i en topp dersom den blir opphisset.  Nøtteskrika er ca. 35 cm lang og veier ca. 140 – 190 gram.

Nøtteskrike

Nøtteskrika spiser mye insekter om sommeren i tillegg til egg og fugleunger, smågnagere, åtsel, frø og frukt.  Den hamstrer gjerne (eike)nøtter om høsten som den graver ned til vintermat.

Nøtteskrika hekker fra april til juni, reiret er et omfangsrikt kvistreir i tette trær eller busker.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En god fuglevenn har gjort meg oppmerksom på at bildet nedenfor faktisk ikke er en nøtteskrike.  Bildene er tatt samme dag og til samme tidspunkt og uerfaren “fugletitter” som jeg er så jeg faktisk ikke det. 

Fuglen på bildet under er en dompap og ikke en nøtteskrike.  Som sagt så jeg ikke det og jeg trodde nesten ikke på det heller før jeg hadde studert andre bilder av dompaper.  Dette er en ung dompap og ser man nærmere etter ser man jo at de faktisk er ulike bl.a. over ryggen.

Selv om dette ikke er en nøtteskrike lar jeg det bli stående i innlegget slik at man ser hvor like unge dompaper kan være nøtteskriker.
Nøtteskrike3

2 kommentarer:

  1. Vi har nå nøtteskrika her i Nordland også! Vi ser den av og til rundt husene her. En vakker fugl! Om våren sitter den i trærne og lager de merkeligste lyder. :)

    SvarSlett
  2. Fin fugl, den har jeg aldri sett her.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin