tirsdag 14. juli 2009

Prosjekt: Pergola

Jeg har lenget ønsket meg en pergola i hagen. Både fordi jeg synes at det er kjempefint med bugnende roser over treverket, men også fordi det lager rom og struktur i hagen.
IMG_8110 En annen grunn for å sette opp pergolaen er et håp om at den etterhvert som rosene blir større skal hindre litt innsyn i hagen også.

Og nå er den på plass :-)


Jeg er kjempefornøyd med pergolaen min kjære samboer har snekret. Nedenfor ser dere hvordan “byggverket” skrider frem.

IMG_8036 IMG_8038

Pergolaen sto egentlig på planene i fjor, men det ble det ikke tid til. Men 3 Lykkefund-roser ble innkjøpt og plantet i utkantet av urtebedet i påvente av at pergolaen skulle komme på plass. Forhåpentligvis får de nå litt bedre forhold til å vokse seg store og flotte.

IMG_8041 IMG_8061

Jeg kunne selvfølgelig ikke vente til pergolaen var helt ferdig, rosene ble bundet opp før taket var på plass :-)

IMG_8085 IMG_8089
Og her er det ferdige resultatet sett fra begge sider. Er litt usikker på om det blir nødvendig å sette inn noe mer som rosene kan klatre i mellom stolpene, vi får se etterhvert. Planen er å kante både urtebedet og det andre bedet langs pergolaen med enten Lavendel eller Isop – så nå er det bare å sette i gang med å sette stiklinger.

Oppdatering 2011
Det har da skjedd litt på to år. Både roser og clematis har vokst seg mye større og dekker nå nesten til mot naboen. Rosen ‘Lykkefund’ har også begynt ferden over mot den andre siden. Og i sommer fikk jeg endelig satt ned Lavendel langs bedene.

Pergola

18 kommentarer:

  1. Det er noe helt eget ved pergola, denne var helt etter min smak :) Så lekkert det blir når treverket gråner og rosene flommer oppover stolpene! Lykkefund er prikken over i'en :) Plasseringen mellom de to bedene var helt perfekt, hadde du planlgat perogla der da du anla bedene?

    Håper du får til et besøk hos meg i morgen!

    SvarSlett
  2. Så flott! Jeg skal få samboeren min til å ta en titt her også, nå er det min tur til å få en pergola.
    Blir kjempefint med rosene som juver seg rundt treverket. Super blogg forresten:-))

    SvarSlett
  3. Har vært på hage/bloggvanding hos deg under frokosten idag. For en utrolig vakker hage og et mangfold av blomster. Pergolaen ble kjempeflott, ønsker meg en slik over terrassen. Det er så kjekt når dere som kan navnene på blomstrene skriver det, da blir det som et oppslagsverk for sånne som meg som er håpløs på navn.
    Nydelige bilder, nydelig blogg!!
    Ha en fin sommerdag!

    SvarSlett
  4. imponert!
    Det så kjemefint ut, og kommer sikkert til å bli helt vidunderlig når plantene har vokst seg til :D

    SvarSlett
  5. ojojojojoj, heldig du er!!!! :o) Den var NYDELIG! ...hadde ikke akkurat hatt noe imot å hatt en slik i hagen nei! Så herlig med en samboer som fikser noe slikt! :o)

    Var i Helen Fredholms hage i helgen, og hun hadde også vakre kreasjoner i tre rundt omkring - jeg må nok bare innse at jeg SKAL snekre noe slikt etterhvert i vår hage også! Må bare tålmodig vente til lille prinsen kommer, så det blir nok ikke før til neste år... Men du og du så lyst jeg har!! :o)

    Perfekt med lykkefund da, den blomstrer jo overdådig og vokser kraftig!

    Ønsker deg en herlig dag!

    SvarSlett
  6. Hei.

    Kjempefin pergola du har fått! Vi planlegger pergola i forbindelse med terassen, men det blir nok ikke denne sommeren. Vi har satt opp en liten paviljong, lagd masse nye bed, beiset huset, pusset opp en del av stua... +++ Så jeg er veeeldig fornøyd lell kan man si. ;D

    Har forresten plantet flammentanz rundt paviljongen, men jeg vurderer å bytte med lykkefund.... Flammentanzen vil jeg heller ha ved huset som har blitt hvitt nå.

    God sommer til deg også!

    SvarSlett
  7. Vanvittig flott pergola! Så heldig du er. Det er noe av det vakreste jeg vet. Jeg skulle gjerne hatt en pergola, men min lille hage har ikke plass.

    SvarSlett
  8. Stjel i vei Tigertina, bare hyggelig å kunne komme med ideer til inspirasjon :-)

    SvarSlett
  9. hehe, morro å se sine gamle kommentarer, og nå si at hurra! det ble jo kjempefint når det vokste seg til :)
    Flott med den oppdateringen, er gull å se anlegg over tid.

    SvarSlett
  10. Nydelig pergola, Drømmer om en selv. Takk for inspirasjon! Lykke til konkurransen!

    SvarSlett
  11. Åhh, det ble utrolig fint og frodig=) Ha ei fin helg. Vibeke

    SvarSlett
  12. Veldig fin!
    Lykke til :)

    SvarSlett
  13. Tusen takk for hyggelige kommentarer :-)

    SvarSlett
  14. Så koselig det blei! Tror jeg må prøve meg på noe lignende her etterhvert....Håper jeg....

    SvarSlett
  15. Gratulerer Wenche, det ble finaleplass på pergolaen din :)

    SvarSlett
  16. Oi, så morsomt at den kom til finalen, jeg får hilse snekkern og si at han har gjort en god jobb da :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin