lørdag 13. desember 2008

Hagens "ugangskråker"

Ja for skjæra (Pica pica) er altså en kråkefugl og den gjør en god del ugang her i hagen! 

Egentlig synes jeg vel at den er ganske pen, men den er en bråkete fugl som til dels skremmer småfuglene unna.  For ikke å snakke om alt spetakkelet fra reiret i den høye grana rett i nærheten av soverommet om våren/sommeren.

Skjære

Den kan bli opptil 46 cm lang, er altetende og skjæreparene holder ofte sammen hele livet.

Her om dagen da jeg hadde fått parkert bilen og skulle sjekke postkassen oppdaget jeg at meisebolleholderen lå flatklemt på bakken.  Da hadde altså skjæra revet den ned av prydepletreet og jeg hadde selvfølgelig ikke sett at den lå på gårdsplassen og dermed kjørte jeg over hele greia :-(

Skjære

I tillegg hadde ugangskråkene klart å få meisebollene ut av nettet på foringsplassen ved terrassen.  Jeg hadde nemlig tre meiseboller hengende under foringsbeholderen, og det bare nettingen som hang igjen.

Nå er ny meisebolleholder kjøpt inn og forhåpentligvis bedre festet enn den gamle.  I tillegg kjøpte jeg meisebollespiraler til foringsplassen på terrassen.  Og hittil har de fått være i fred. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin