fredag 20. mars 2009

Orchid World, Barbados - Del 1

Alle bilder klikkbare :-)

Da vi nylig var på cruise meldte jeg meg på en utflukt på Barbados som bl.a. skulle til Orchid World. 

Dessverre fikk vi bare 40 minutter! i hagen og det er altfor lite tid for en hagegal.  Jeg kunne fint ha tilbrakt flere timer for å se på alle de vakre orkideene.

Da vi satt på bussen igjen hadde jeg nesten ikke følelsen av å ha vært der, jeg hadde jo bare "løpt" fra plante til plante og sett alt gjennom fotolinsen :-(

Orchid World ligger altså på Barbados på et 6 acres (ca 24 mål) stort område omgitt av sukkerrørsplantasjer.  Hagen har en ideell beliggenhet for dyrking av orkideer og huser ca. 20 000 planter.  Det er laget 2 "runder" i hagen, en kort (som de fleste amerikanerne på bussen tok) og en som dekker hele hagen.

 

Hagen inneholder også en del andre eksotiske planter og trær.
Alpinia purpurata rosea Pink Ginger

  

Noen innslag av bekker og dammer var det også.

Jeg har overhodet ikke greie på på orkideer (de fleste dør hos meg etter kort tid), men jeg synes jo at de er veldig vakre.  Hagen inneholder bl.a. Vandas, Phalaenopsis, Calanthes, Cattlyeas, Ascocendas og Dendrobiums.

Hagens hjemmeside

I dette innlegget legger jeg ut "oversiktsbilder" fra hagen, neste innlegg derfra vil inneholde de bildene jeg rakk å ta av orkideene.

8 kommentarer:

  1. For et vakkert sted, veldig synd dere fikk så kort tid der så du ikke fikk tid til å nyte alt uten kamera som mellommann :) Jeg forundres alltid over disse orkideene med røttene i friluft, snodig opplegg!
    Du, så du ønskelisten min angående Fuchsiastiklinger? Synd at du har mistet så mange i vinter, så jeg regner med at du trenger alt av stiklinger til eget bruk :)

    SvarSlett
  2. Hihi, vi skrev i hverandres blogger omtrent samtdig tror jeg :) Så koselig med besøk av Ellea! Jeg skjønner heller ikke at sneen ikke får mer fart på seg når det er så milde dager med sol. Jeg holder på å grave frem hengeren, skal hente nye kjøkkenmøbler snart. Rundt hengeren ser jeg virkelig hvor tregt snesmeltingen går. Jeg har solgt mine gamle kjøkkenmøbler skjønner du, så nå står det en krakk og et bittelite frimerke av et lampebord der inne :) Ser veldig pussig ut!

    SvarSlett
  3. Nå er jeg på besøk hos Wenche:-) Stiklinger, stiklinger, stiklinger!! Tester ut dette med kommentarer

    SvarSlett
  4. Ninni; hvor har du gjemt den ønskelisten? Nå har jeg trålet bloggen din opp og ned uten å finne noe, men det er sikkert øynene mine det er noe galt med :-)
    Jeg har fremdeles en del stiklinger, og nye ble satt i går.

    SvarSlett
  5. Å kjære for et PARADIS...
    Dette må jo ha vært som en vandring i edens have.
    Jeg gleder om over alle de vakre bildene dine, det blir som en liten minireise for meg :)
    Ang besøk i lysthuset, så må du bare si ifra når det passer fr deg. Hadde vært kjempehyggelig å treffes :)

    SvarSlett
  6. Berre førti minutt? Då har du jammen brukt tida godt! Kjekt med bilde for å minne deg sjølv på alt det vakre du såg, hehe.

    God helg :)

    SvarSlett
  7. Tenk å være på en slik plass også ikke ha nok tid! Det skjærer i hjertet mitt av medfølelse med deg... Men du har nå vært der i alle fall, i motsetning til alle oss andre i blogglandia, det ser man av alle de flotte bildene!;o)

    Blir spennende å se om det blir noen pergola på oss i løpet av sommeren... håpe, håpe, håpe...

    Fortsatt god helg på deg også!

    SvarSlett
  8. Dette var en vakker oase!
    Nydelig! :)))

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin