onsdag 22. oktober 2008

Botanisk hage i Bergen

På vår ferietur langs kysten i sommer var vi innom Bergen.  Da benyttet vi anledningen til å besøke Botanisk hage og Arboretet (kommer presentasjon i senere innlegg).  Botanisk hage i Bergen ligger "vegg i vegg" med Arboretet ute på Milde og strekker seg over ca. 70 mål.

Hagen består bl.a. en fjellhage, en mosehage, en nytteveksthage, en Japanhage og et område med sommerblomster.

Mulig jeg erter på meg noen nå, men jeg klarer ikke å karakterisere den som noe annet enn OK.  Synes ikke det var så veldig spennende, men legger man den sammen med Arboretet får man selvfølgelig et kjempeområde med mange tusen forskjellige spennende planteslag.  Et stort pluss er selvfølgelig at begge områdene er åpent hele døgnet - hele året - med gratis adgang.

Her er bilder fra den sørlige inngangen av hagen hvor det er et stort område med ca 150 forskjellige typer sommerblomster.

 

Og her er fjellhagen hvor det i tillegg til stenbedsplanter også finnes en dam og en liten foss.

IMG_6271 

 

Utsikt til Japanhagen fra fjellhagen.  Så vidt jeg har forstått er bare første byggetrinn ferdig (2006), så her kommer det sikkert noe mer spennende etterhvert.

 

 

Nytteveksthagen (Øko-hagen) inneholder planter som blir benyttet både til mat og medisin, både nye og gamle sorter.

Kreativ bruk av armeringsmatter

 

6 kommentarer:

  1. Jeg har aldri vært der, men jeg er slik at jeg veldig lett lar meg begeistre. Kanskje er det bare det at jeg er så "sugen" på slike opplevelser at jeg nesten er i en rus før jeg kommer dit. ;-)

    SvarSlett
  2. Syns det ser kjempeflott ut, jeg, men så har jeg heller aldri vært i en slik hage;) Det har jeg imidlertid tenkt til å forandre på, en eller annen gang... Flotte bilder:)

    SvarSlett
  3. Ikke misforstå, hagen en kjempefin den, men når vi var der trodde jeg faktisk at den var ganske nyanlagt. Det virket på en måte litt uferdig. I ettertid har jeg funnet ut at den ble påbegynt rundt 1990 (tror jeg det var).

    Og så er det sånn at jeg fort sammenligner med Botanisk hage på Tøyen i Oslo som jeg synes er utrolig flott :-)

    Men jeg koser meg veldig uansett hvilken hage jeg er i, kjempeinspirerende å gå rundt i hager for å få ideer til hva man kan gjøre i sin egen hage.

    SvarSlett
  4. Ja, Tøyen er flott. Skjønner godt du sammenlikner ja. Gjorde det jeg og med denne på Ringve, som er en lite knøttehage i forhold.
    Men som jeg nå sette mere og mere pris på egentlig.
    Fine bilder da:-))

    SvarSlett
  5. Du så mykje vakkert! Skulle gjerne vore med der ja :)

    Mange nydelege innlegg her i det siste :)

    SvarSlett
  6. Var i Bergen for 3-4 uker siden jeg og, men rakk ikke hverken botanisk, eller arboretet;( ,- men har vært i botaniske hagen på tøyen, og det var i alle fall helt supert! Du har da tatt noen virkelig flotte bilder da, må jeg si!
    Ha en fin dag;))

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin