fredag 17. oktober 2008

Tips til høst- og vintersysler


Blomsterkasser med undervanning

Nå skal ikke jeg påberope meg å ha laget disse kassene (snekkerkunnskapene strekker nok ikke til), men en god medhjelper og håndtlanger er jeg i allefall.

Da vi lagde ny terrasse hadde vi ikke lyst til å ha rekkverk rundt, mest fordi vi ønsket å kunne se utover hagen uten å ha et rekkverk som "var i veien".  Vi lurte lenge på hva vi skulle sette opp, men på ferie i Barcelona sto det sånne kasser som omramming rundt en fortauskafé og da var avgjørelsen tatt.  Vel hjemme fant vi altså beskrivelsen på disse kassene i boken 'Gjør det selv' (flere forfattere, bl.a. Dag Thorstensen) som vi hadde fått i gave på jobben.

Her skimtes så vidt kassene mellom plantene i bedet.

I boken er det beskrivelse på kasser som er 60x60, men min kjære Erik har modifisert og tilpasset "oppskriften" til våre kasser som er ca. 150x 45.

Undervanningskassene er delt i to etasjer med vann i den nederste delen og jord i den øverste.  En kapilærmatte (gamle håndklær går like greit) ligger over platen som skiller de to delene med endene hengende ned i vannlageret.

Vi brukte helt standard terrassebord til våre 6 kasser.  Alt ble kappet til på forhånd og så ble det litt "samlebåndsprinsipp" for å skru dem i sammen.

Deretter foret vi kassene med tykk plast (billig presenning fra Europris) som ble stiftet fast på toppen. Bare et lite tips; kjøp svart (evnt. grønn) presenning - ikke hvit - den går selvfølgelig mer i ett med jorda.

For å hindre at det blir fylt på for mye vann (og plantene drukner) boret vi et hull i det nest nederste bordet på den siden som vender ut mot blomsterbedet.  I hullet puttet vi et "drensrør" (en bit med tynn plastslange) slik at overskuddsvannet kan renne ut.

Så laget vi (dvs Erik) vanningsinnmaten (det kalles visst det) og kledde den med håndklær som ble fuktet skikkelig før jorda ble fylt i kassene.  Vanningsmateren skal være et par cm mindre enn kassen innvendig.
NB! Det er viktig at kapilærmatten/håndklærne henger godt ned i vanningslageret for at den skal kunne suge opp vann.   

Før jorda ble fyllt i satte Erik også et skråskjært bord i det ene hjørnet for å lette vanningen.  Ved å gjøre dette kan jeg bare stikke vannslangen ned i hullet og la den stå der til den har fyllt opp vanningslageret.  Et rør stukket ned i et av hjørnene gjør samme nytten.  Til slutt ble kassene "kantet" med bord på toppen for å skjule plasten.

Og så var det klart for planting.  Jeg blander alltid langtidsgjødsel og Swellgel i disse kassene og det tror jeg plantene liker veldig godt.  Og dette gjør at det kan gå relativt lang tid mellom hver vanning av kassene.

Her er kassene akkurat fylt med jord og planter (10.06.)

211_1158

Og 07.07. har det vokst seg relativt mye større :-)

213_1325

God helg til dere alle sammen :-)

5 kommentarer:

  1. Kjempefine kasser! Slike ønsker jeg meg også på den lave delen av terassen.... Må nok bearbeide husbonden litt i løpet av vinteren.
    ;-))

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte kasser! En nabo her har lignende, og det er skikkelig fint:)

    God helg!

    SvarSlett
  3. Genialt og kjempefint! Kassene er superflotte, for ikke å snakke om plantene i- og i fremgrunnen. Hadde jeg ikke lest teksten ville jeg tro bildene var knabbet rett fra gjør det selv boka;) God helg!

    SvarSlett
  4. Hurra! Jeg tenkte faktisk på dette prosjektet når jeg planla konkurransen. Disse kassene er så fine og enkle, og en ypperlig grunn til å finne frem hammer og spiker. Supert at du meldte de på :)

    SvarSlett
  5. Skjønner ikke helt dette med vanningsinnmaten. Har du noen bilder som viser dette?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin