fredag 26. mars 2010

Hagebesøk: Vasamuseets trädgård, Stockholm

Besøksdato: Juli 2009
Åpningstid: Alltid
Inngangspenger: Gratis
Hjemmeside: Ingen
Adresse: Galärvarvsvägen 14
102 52 Stockholm
Telefon: 0046 08-519 548 00
Hvordan ta seg dit:

En liten spasertur
Fra Centralstation (ca 30 min). 
Fra T-banestasjon Karlaplan (ca 10 min).

Buss
Buss 47 fra T-centralen til Nordiska Museet/Vasamuseet.
Buss 69 fra T-centralen til Djurgårdsbron.
Buss 44 fra Karlaplan til Nordiska Museet/Vasamuseet.
Buss 76 går fra Slussen til Djurgårdsbron.

Trikk
Linje 7 fra Norrmalmstorg.

Ferge
Går fra Slussen året runt.

IMG_8305
Dette er en bitteliten hage som har eksistert i 15 år og som ligger i tilknytning til Vasamuseet. 

IMG_8308
Hagen er inspirert av 1600-tallshager med medisinvekster, urter- og grønnsaker samt prydvekster.  Hagen er godt vedlikeholdt og fremstår som godt stelt.

Hagen har en del hvor det for det meste er plantet urter- og medisinplanter samt grønnsaker.  Alle disse vekstene var slike som ble mat eller medisin til de som var ombord på skipet. 

IMG_8311

I tillegg er det en del for blomster som inneholder bl.a. liljer, pioner, lavendel og buskbom.

  IMG_8309 

IMG_8314 IMG_8316

5 kommentarer:

  1. Den buengangen var så nydelig! Veldig pent med massebeplantningen på utsiden :)

    SvarSlett
  2. Jeg har bodd i Stockholm i 19 år nå og selvsagt värt på Vasamuseet, så da er det jo litt pinlig at jeg ikke en gang viste om denne hagen! Men neste gang jeg er på Djurgården skal jeg passe på å ta en titt på denne hagen også. Takk for tipset!!

    SvarSlett
  3. Veldig hyggelig lesning om hageanlegg rundtforbi!

    SvarSlett
  4. dette var en hyggeliog blogg, og jeg kommer nok tilbake :))) Ha ei flott påske!!

    SvarSlett
  5. Vi var i Stockholm for to år siden, og med litt under +40 i skyggen, ble det litt lite farting rundt. Jeg er ikke så glad i varme, og dette ble litt for slitsomt.
    Men neste gang så skal jeg jammen dit, om tempen er ok for meg. Vi fikk meg oss Vasamuseet ja, men så var det bare å oppsøke kjøligere områder igjen.

    :-))

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin