onsdag 17. desember 2008

"Julefuglen"

Dompap - Purrhula pyrrhula - er for meg en "julefugl".  Sikkert fordi den alltid har vært avbildet på massevis av julekort.  Jeg skulle gjerne hatt et skikkelig julekortbilde av dompapen, men det har jeg dessverre ikke.  Kanskje får jeg det til på hytta i løpet av vinteren.  Her er i allefall et av herr og fru dompap på hytta i sommer.

Dompap

Dompapen tilhører finkefamilien.  Den er ca. 16 cm lang og veier ca. 21 gram og har fått navnet sitt fra 'dom' (katedral) og 'pap' (pave) på grunn av den kardinalrøde fargen på brystet.

Den er lett å kjenne igjen pga det røde brystet og den svarte hetten på hodet.  Hunnen ligner på hannen, men har ikke det røde brystet.  Dompapen liker seg i nåle- og blandingsskog og livnærer seg på frø, knopper, bær og frukt. Du kan finne den stort sett over hele landet, men om vinteren trekker den gjerne litt nordover eller inn i skogen.

2 kommentarer:

  1. Fint bilde! Jeg liker også dompappen, her om dagen var det to herrer på brettet med sikkert seks damer rundt seg. Fikk knipsa litt med den vanlige linsen på kameraet, men de var dessverre vekk da jeg rakk å sette på zoomlinsen...

    SvarSlett
  2. Så heldig du er som har dompappen i din umiddelbare nærhet, om enn på hytta. Dompappen er min absolutt4e favoritt blant småfuglene våre, og hvis den en sjelden gang dukker opp her er det virkelig et høydepunkt. Jeg kan ikke se meg mett på denne skjønne fuglen. Jeg ser den mest om vinteren, for meg virker det som den kommer ut av skogen på denne årstiden når det er knapt med mat. Det stemmer jo ikke med det du skriver, men jeg har kun sett den en gang om sommeren. Nydelig bilde!:)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin