søndag 28. desember 2008

Julens blomster

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hva man bør gjøre for å lykkes med juleblomstene.  Nå skal det jo sies at selv om jeg følger riktig fremgangsmåte så er det neimen ikke sikkert at de overlever mer enn 1-2 uker hos meg.

Hyancinthus - Svibler (Hyasinter)

Svibel2

Svibler hører definitivt julen til så det må jeg ha i ymse farger.  Den sprer jo så herlig duft i huset (for den som tåler det da).  I år var jeg alt for sent ute med innkjøpet så det er først nå de har begynt å blomstre.

Svibel3

Sviblene blomstrer ca. 10 uker etter planting.  2/3 av løken skal være over jorden og kan settes helt tett inntil hverandre i løs og luftig jord.  De kan drives fra september og da holdes jorden lett fuktig uten å tørke ut.  Pass på å ikke få vann direkte på løken, kun på røttene.

Svibel6 I denne potten satte jeg ned 3 hvite svibler, en hvit Hippeastrum 'Athene' og 3 telysholdere i flettet "sølv".

Hippen var i ferd med å springe ut da jeg tente lysene for første gang rett før jul.  Dumme meg fulgte ikke med og resultatet var at "hippeknuppen" så og si ble brent opp av lysene.

Ja, ja jeg får trøste meg med at det nå er en ny knupp på gang :-)

 
Løkene kan settes ut i hagen om våren.  Har du stelt og gjødslet de godt frem mot våren kan det hende du blir tilgodesett med blomstring allerede første året.

Svibel4 Svibel

 

 

Stueazelea (Rhododentron simsii)

Azalea

Denne planten hadde jeg et anstrengt forhold til i mange år.  Det tok som regel ikke lang tid fra den kom i hus til den var død.  Etterhvert har jeg fått teken på stell av denne flotte planten - og det er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt :-)

Her er oppskriften på å lykkes med den og få den til å blomstre på nytt:
Asalea'n må bare ikke tørke ut, men ha rikelig med vann.  Jeg pleier som regel og duppe den i vann og holde den der til det slutter å boble, men det går greit å vanne den direkte i potta også (i hvert innimellom) eller la den stå i en bøtte med vann i 10-15 minutter.  Den vil gjerne stå lyst, men ikke i direkte sol.  Ingen gjødsel i blomstringsperioden.

Og vil du prøve å få den til å blomstre igjen året etter må den settes frostfritt, men kjølig etter avblomstring.  Frem til midten av april fjernes alle nye skudd.  I slutten av mai settes den ut i hagen eller på balkongen.  Den skal stå skyggefullt, men ikke mørkt.  Den kan plantes direkte i blomsterbedet eller bli stående i potten - husk at den liker sur jord.

Om høsten bør den først settes kaldt til den har startet å blomstre.  Hvis den settes rett inn i et varmt rom kan den felle knoppene.

 

Julestjerne - Euphorbia pulcherrima

Jeg er vel ikke overbegeistret for julestjernene, men det blir nå allikevel til at jeg kjøper noen til jul hvert år - det hører liksom med. 

Men hvorfor man på død og liv skal ha glitter på, nei det skjønner jeg ikke.

Og at den liksom skal være så enkel å få til, nei det skjønner jeg heller ikke.  Hos meg varer det ikke lenge før bladene gulner og detter av, og planten er klar for komposten.

Julestjerne2

 

Her er fremgangsmåten som visstnok skal til for å lykkes med julestjernene:

Julestjerne

Den skal stå lyst, men ikke i direkte sol.  Den liker å ha det ganske varmt, men kan med fordel stå noe kaldere under blomstringen. 

Når den blomstrer bør den vannes rikelig med lunkent vann (holdes jevnt fuktig, men ikke for våt), deretter sparsomt. Gjødsel en gang pr. uke.

Det er ikke lett å få den til å blomstre senere, men den kan settes ut om sommeren.  Om høsten skal den ikke ha mer enn max 10 timer lys pr. dag. 

 

Amaryllis - Hippeastrum

Ukjent

Hipp Jeg skrev i forrige innlegg at den het 'Athene', men det var jeg som husket feil mht til hvilken plante jeg hadde plantet hvor.

Denne er kjøpt på Ikea og er selvfølgelig navnløs.  Etiketten som fulgte med viser en mye mer rosa blomst enn den som har fremkommet. 

Blomsten er hvit med rosa markeringer på de øvre kronbladene og dufter :-).  Den har limegrønt svelg med brunaktige markeringer i sentrum.  Kommer med 4 blomster på en stengel.  Tror dette må være en miniatyr, den er bare 30 cm høy.  Det kan komme av den står litt mørkt, men uansett tror jeg ikke at den ville blitt av de største.

Etter en del googling har jeg kommet frem til at det kan være en av disse:

  'Angels Braith'

'Appleblossom'
Noen bilder ligner, andre ikke.  Ellers er den vel også for høy.

'Limona' - Fra Sigrids hjemmeside
Men jeg er ikke helt overbevist.  Skal den ikke være mye mer hvit/grønn og uten rosa skjær/striper?

 

'Athene'

HippeastrumAthene Dette skal altså være 'Athene' - en helt hvit Hippeastrum.  I potten står det to løker, den ene kommer med 4 stengler og den andre med 3.

Må jo si jeg gleder meg til denne springer ut, ser jo ut om om de kommer til å blomstre omtrent samtidig alle sammen - og det må vel bli litt av et syn :-)

 

Og sånn får du hippene til å blomstre:
Løken skal blomstre 6-8 uker etter planting.  For å få den til å blomstre til jul bør den kjøpes i oktober.  Løken plantes med 2/3 av løken over jorden i veldrenert jord (evnt. i et glass med vann hvor kun røttene er nede i vannet).

Vann med temperert vann og unngå at vannet kommer rett på løken.  Jorden holdes jevnt fuktig uten å være søkkvåt.  Den må ikke tørke ut og heller ikke få for mye næring.  Snu potten jevnlig slik at den ikke vokser skjevt.  Når den første blomsten springer kan du gi planten næring.

Når den er avblomstret skjæres det visne blomstene bort mens stilkene må stå igjen for visne ned.  Fortsett å vanne og gjødsle planten innendørs inntil faren for frost er over.  Da kan potten plasseres ute enten i et bed, evnt i drivhus.  Planten gjødsles gjennom sommeren.  Om høsten settes de kjøligere (max 12 grader) i 6 - 12 uker med redusert vanning før man begynner drivingen igjen.

Men inntil de andre "hippene" blomstrer får jeg nøye meg disse innkjøpt på Plantasjen før jul til halv pris. 

De står i allefall lenge!
Amaryllis

 

Det finnes selvfølgelig flere juleblomster:

  Julerose - Helleborus niger
Den hadde jeg tenkt på å kjøpe i år, men så glemte jeg det igjen.

Alpefiol - Cyclamen persicum
Ringer ingen "julebjeller" hos meg når det gjelder denne planten.

Tulipaner - Tulipa
Har tidligere brukt sånne "kortvokste", røde tulipaner i dekorasjoner, men i år har jeg ikke sett noe til dem.
Når det gjelder avskårne er jeg veldig glad i tulipaner uansett tid på året!  I år har det blitt flere buketter i tiden før jul - kjempekoselig.

Julekaktus - Zygocactus
Kaktus er liksom ikke min greie (foreløpig..)

Juleglede - Begonia x cheimantha
Kommer aldri inn i mitt hus, har alltid syntes at det er en helt forferdelig plante.

Ildtopp - Kalanchoe
Noen påstår at dette er en juleblomst, men den gir ikke meg noen juleassosiasjoner.

3 kommentarer:

  1. Her var det mye nyttig lærdom! - Kjempefint!

    Ha en fortsatt fin romjul!

    SvarSlett
  2. Hei :-)
    Den rosa hippen din er nok en Apple Blossom. Fargen varierer ganske mye alt etter hvor mye lys den får. Godt lys gir sterkere farge. I dårlig lys blir den nesten helt hvit.

    SvarSlett
  3. Mor elsker julegleder, så jeg kjøper til henne. Sikkert fordi den ikke må ha det så varmt. Tulipaner tar over mere og mere til meg.
    Ellers i år kjøpte jeg bare en julestjerne. Den hives uannsett ut rett etter nyttår.
    Har fått litt sans for Amaryllis dette året, så kanskej neste år? Svibler blir bare atsjooo...her.

    Fin dag til deg:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin