mandag 15. desember 2008

Høye stauder, H (Hemerocallis)

Igjen, ikke spesielt mange høye stauder på bokstaven 'H' så derfor blir dette en presentasjon av hagens dagliljer - Hemerocallis.  Dette er helt klart en plante som jeg har blitt veldig glad i og det blir nok flere sorter etterhvert. 

Dagliljene omfatter en stor gruppe med hybrider og er ikke en lilje (som Lilium) men en staude.  De er forholdsvis lette å dyrke iom at de ikke stiller så store krav til jorden, de er blomsterrike (når de kommer i gang) og har en relativt lang blomstringstid.

Det finnes sorter som spenner fra 25 cm til 125 cm i høyden og i omtrent alle farger bortsett fra blått.  Blomsterstørrelsen kan variere fra 5-6 cm til bort i mot 30 cm.


American Revolution

HemerocallisAmericanRevolut

Høyde: 70 - 80 
Blomsterstørrelse: 13 cm
Blomstringstid: 06 - 07
Lys: Sol
Foredler:
Dessverre ikke så bra bilde - yter ikke planten rettferdighet.  Jeg må nok satse på et bedre til neste år. 

Nydelig nesten svart daglilje, en av mine favoritter :-)

 

 Catherine Woodbury

Cathrine Woodbury

Høyde: 80 - 90
Blomsterstørrelse: 15 cm
Blomstringstid: 06 - 08
Lys: Sol
Foredler: Childs (1967)
Nydelige lys lavendelfargede blomster på relativt høye stilker.  Duftende.

 

 

Joan Senior

Joan Senior

Høyde: 60 - 70
Blomsterstørrelse: 15 cm
Blomstringstid: 06 - 07
Lys: Sol
Foredler: Durio (1977)
Foreldre: Loving Memories x Little Infant
En av de beste "nesten-hvite" dagliljene som finnes.  Kommer også med noe gjenblomstring senere.  Den har vunnet flere priser, bl.a. Lenington All American.


Innnkjøpt på hagemessen i år og den kom faktisk med ganske mange blomster til å være første året.

 

Pink Damask

Pink Damask

Høyde: 90 - 100
Blomsterstørrelse: 10-12 cm
Blomstringstid: 06 - 07
Lys: Sol
Foredler: J. C. Stevens (1951)
Høy og flott daglilje med oransjerosa blomster.

 

Sahara Sands

Sahara Sands

Høyde: 60 - 80
Blomsterstørrelse: 15 cm
Blomstringstid: 07 - 08
Lys: Sol
Foredler: Klehm (1988)
Nydelig plante med lys kremgule blomster med lys grønt svelg.

 

 

Strawberry Candy

Strawberry Candy

Høyde: 60 - 80
Blomsterstørrelse: 10 cm
Blomstringstid: 06 - 07 /Gjenblomstrer
Lys: Sol
Foredler: Stamile (1989)
Foreldre: Panache x Tetra Siloam Virginia Henson
En veldig populær daglilje som har vunnet utallige priser.  Vet ikke helt hva jeg mener om den.  "Søt", men litt for ubestemmelig farge for min smak.

 

 

Hemerocallis flava

Hemerocallis

Høyde: 80 - 100
Blomsterstørrelse: 8 - 10 cm
Blomstringstid: 05 - 06
Lys: Sol / halvskygge
Jeg tror i allefall at dette er Hemerocallis flava, planten sto her da vi flyttet inn.

Dette er en gammel plante som har vært dyrket helt siden 1600-tallet og er stadig like populær. Den har nydelige liljeformede, gule blomster med god duft.  Den er veldig herdig og det virker som om den tåler "alt" både av solforhold og jord.  Kan nesten spre seg litt for mye dersom man ikke passer på.

 

Og så en ukjent en til slutt.  Denne hadde jeg i den forrige hagen - noen som vet hvilken det er?

5 kommentarer:

  1. Å så fine de er:-) Jeg driver og planlegger mine første staudebed til våren nå for tiden......dette var jo noe å tenke på.

    SvarSlett
  2. like lekkert som alltid Wenche!
    Den hagen din altså... jeg kommer til sommeren :D

    SvarSlett
  3. Dagliljer er flotte! Ser jeg må skaffe meg noen hvite også. De var nydelige:) Kan dessverre ikke hjelpe deg med navnet på den siste.

    PS: Kommer snart en liten pakke til deg i posten. Må bare komme meg på postkontoret først...;)

    SvarSlett
  4. Tusen takk alle sammen.
    Anne, du er hjertelig velkommen, det blir kjempehyggelig :-)
    Monica, nå ble jeg både spent og nysgjerrig :-)

    SvarSlett
  5. bare innom og tester litt på kvellinga :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin