fredag 7. august 2009

Botanisk hage i Oslo i august

I dag har jeg ruslet rundt i Botanisk hage på Tøyen i Oslo et par timer.  Selv om mye var avblomstret var det allikevel masse interessant å se.  Jeg er jo interessert i urter så i dag fikk jeg faktisk tatt en masse bilder av akkurat dem.  Og så fikk jeg selvfølgelig også både snust inn alle duftene.

“Dessverre” var det veldig fint vær og solskinn og da blir bildene der etter – ikke spesielt bra, men det får så være.

Nedenfor følger en “bildereportasje” gjennom parken – fra inngangen, via dufthagen, fjellhagen, urtehagen, oldemorshagen og til slutt den systematiske hagen.

Alle bildene er klikkbare :-)

  

Dufthagen

Her kunne jeg ha vist mange flere bilder, men det får heller komme i egne innlegg som omhandler urter.
Denne dufthagen er virkelig bra lagt opp.  For det første er det god plass for bevegelseshemmede til å bevege seg rundt og i tillegg er også alle skilt tilrettelagt for blinde.

 

Nyttehagen / urtehagen

En flott hage for en urteinteressert.  Fikk tatt masse bilder.

 

Fjellhagen
August er vel ikke helt måneden for fjellhagen, må nok ta meg en fotorunde i april/mai for å få et skikkelig inntrykk av hagen.

 

Oldemorshagen

Her er det mange gamle planter samlet inn fra ulike steder på Østlandet.  Hagen er fin den, men jeg må vel si at at en del sammenplantinger ikke falt helt i smak – orange sammen med rosa er f.eks. ikke akkurat en favoritt. 

Men jeg fant i allefall ut hvilken Aconitum jeg har i hagen. 

Jeg har hele tiden trodd at jeg har “vanlig” Aconitum (napellus), men i dag fant jeg ut at jeg faktisk har Prakthjelm (Aconitum x stoerkianum)

 

Systematisk hage

5 kommentarer:

  1. For en flott tur i Botaniske du hadde. Det er mye flott å se, men sist jeg var der ble jeg litt skuffet over hvor stusselig det er i enkelt områder. En del bed med mye bar jord og mye vissent osv. Hva synes du som har sett en del anlegg rundt om i verden?

    SvarSlett
  2. Botaniske hagen i Oslo er flott! Brukte den mye da jeg bodde like ved i noen år. Et fint sted og rusle rundt:)

    :)

    SvarSlett
  3. Ninni, det var nok litt dårlig nå også - spesielt i den systematiske hagen. Men det er jo et flott anlegg da som overgår mange av de botaniske hagene jeg har sett (f.eks. Madeira og Barcelona). Men så har vi jo andre steder som Parc Bagatelle i Paris og Sofiero (reportasje følger forhåpentligvis snart) i Sverige som er fantastisk flotte.

    SvarSlett
  4. Du er så utrolig flink med bildeseriene dine.
    Nydelige bilder fra bot. hage.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin