torsdag 11. november 2010

Sidensvans

Sidensvansen (Bombycilla garrulus) er stort sett en vintergjest i Norge og her hos meg ser jeg den som regel bare på høsten.  Da kommer de i store flokker som setter seg ned både på kablene og trærne rundt om i nabologet.  Her hos meg er de spesielt glad i bærene på prydepletreet.

Sidensvans2

Sidensvansen tilhører spurvefamilien og er beigerosa med svart strupe, fargerike vingeflekker og gul stjert.  Den ser nesten litt eksotisk ut og er lett å kjenne igjen, spesielt med den lange tufsen på hodet.  Den blir ca. 19 cm lang og veier ca. 60 gram.

Sidensvans 

Sidensvans3 Sidensvans4

 
Sidensvansen livnærer seg på insekter på sommeren og bær og noe insekter om vinteren.  Den finnes i Europa, Asia og nordvestre Nord-Amerika.

4 kommentarer:

  1. Nydelig fugler, og flotte bilder! Jeg har de jeg også, og i fryseren har jeg frosset ned rognebær i bæreposer, som de skal få utover vinteren.

    :))

    SvarSlett
  2. Sidensvans er vakre og nesten litt eksotiske fugler. Kun en gang har jeg sett de i hagen her. Det var om høsten og de kom i flokker. De var her bare den ene dagen før de forsvant.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Ja jeg er også begeistret for denne "eksotiske" fuglen som dessverre er her altfor sjelden. Som sagt har jeg bare sett den her om høsten, nettopp i store flokker som flyr rundt om i nabolaget og setter seg ned enten på ledningene eller oppe i høye trær.

    Katrine; det var da veldig smart tenkt! Det må jeg prøve å huske på til neste år :-)

    SvarSlett
  4. Og så skulle det selvfølgelig være Kathrine med H - beklager :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin