søndag 17. oktober 2010

Prosjekt: Fra skvallerkål til drivhus og barnehage

Mye har skjedd både med hus og hage siden vi kjøpte det for snart 5 år siden.  Heldigvis gjorde vi mesteparten av renoveringen innendørs før vi flyttet inn og har konsentrert oss mye om prosjektene utendørs de siste årene.

En av dem var å få skikk på det sydvestre hjørne av tomten som stort sett besto av alle typer ugress du kan tenke deg, men aller mest av skvallerkål.  I tillegg var det en del bærbusker, men de var knapp synlige på grunn av  brennesle og vindel.

IMG_9370

Høsten 2006 gikk vi løs på herligheten og fikk fjernet både villbringebær, rips- og solbærbusker og en del ugress.  Siden naboen hadde brukt denne delen av tomten til kompost(!?) var det faktisk veldig bra jord der.  Jeg startet jobben med å lage et bed, men som dere ser gikk skvallerkålen foreløpig av med seieren.

201_0184 201_0195

Våren 2007 startet jeg opp igjen med å lage bed og det var utrolig hvor mye ugress, røtter og søppel(!) jeg fjernet, men etterhvert fikk jeg da satt ned noen planter i bedet.  Men som bildet viser lever skvallerkålen i beste velgående i bakgrunnen av bedet.  Og alle som har vært utsatt for denne planten vet at skvallerkål har utrolige røtter og sprer seg i voldsom fart, dvs det tok ikke lang tid før det meste av planter var overgrodd av ugress.

207_0766 209_0956

I løpet av sommeren 2007 satt min kjære opp drivhuset på deler av området (så slapp jeg å fjerne ugress der i allefall) og det begynte etterhvert å ligne på noe.

213_1387 214_1459

Sommeren 2008 begynte det å gro seg virkelig til i bedet, og med iherdig luking 2-3 ganger i løpet av sesongen klarte jeg faktisk å holde skvallerlkålen sånn noenlunde i sjakk.  Men fremdeles hadde vi ikke gjort noe med området bak drivhuset/bedet og det florerte med både skvallerkål, brennesle, vindel og diverse andre typer ugress.

IMG_7164 IMG_7154

Våren 2009 fikk vi endelig lagt lokk på skvallerkålen!  Ved hjelp av tykk plastduk og bark forsvant endelig skiten (bortsett fra at naboen har plenty hos seg og ikke gjør noe som helst for å fjerne den).

IMG_6144 IMG_6199

Det er jo ikke så pent å se på et felt med bark så for å skjule det litt satt vi også opp espalier og lagde en gang i midten av bedet for enkelt å komme inn i barnehagen.  Til neste år kommer jeg nok til å plante noen busker/planter langs “terrassen” til naboen så blir det litt triveligere for dem også.

IMG_0011 

På høsten hadde det grodd seg godt til i bedet og siden det er plantet såpass tett fikk heller ikke ugresset så gode vilkår.

IMG_0619

Og bak espalieret har jeg satt noen pallekarmer hvor alle småbarna (selvsådde stauder) koser seg mens de venter på å bli plantet ut i bedene i hagen.IMG_3078

Foreløpig vil jeg si at dette har vært et vellykket prosjekt.  Det er utrolig lite skvallerkål som har dukket opp der vi har dekket med duk og bark, kun de stedene vi har vært litt slurvete og ikke har hatt nok overlapp i skjøtene.

Og i bedet blir det stadig mindre skvallerkål, det holder stort sett med at jeg luker om våren og kanskje en gang i løpet av sommeren.

IMG_3563

9 kommentarer:

  1. Eg er imponert :) Utrulig masse jobb, og resultatet er kjempeflott :)

    SvarSlett
  2. Kjempekjekt å følge et slikt prosjekt.Og spesielt når resultatet er blitt så bra. Det er litt av en jobb å bli kvitt så mye skvalderkål, men det nytter, det er også min erfaring. Når man passer på, slik at ingen blad får utvikle seg, så tynes den ut.

    SvarSlett
  3. Imponerende, veldig artig å se fremgangen!
    Skvallerkålen er ganske iherdig, også jeg har fått erfare det nå...

    SvarSlett
  4. Kjempeflott :-) Litt av en innsats du har gjort for å bli kvitt skvallerkålen.

    SvarSlett
  5. Å så flott det ble, også var det så moro å lese at til nå ser det ut som du vinner krigen mot skvallerkål. Jeg er også begynt min krig mot skvallerkål.

    SvarSlett
  6. Det nytter, viktig å luke før de blomstrer blant annet. Det er alltid artig å følge andres prosjekter og så morsomt når det er så vellykket. Ha en finfin uke ;)

    SvarSlett
  7. Så flott det har blitt. Godt å høre at det er håp om å bli kvitt skvallerkål.

    SvarSlett
  8. Tusen takk alle sammen for de flotte tilbakemeldingene :-)
    Selv om jeg ikke helt har klart å bli kvitt all skvallerkålen er det i allefall betydelig mindre av den.

    Og erfaringen så langt er at den eneste måten å bli kvitt den helt på er å dekke til med duk og bark. Jeg har lest flere ganger at man kan bli kvitt den ved å la dekke ligge på noen år, om det stemmer - ja det gjenstår å se :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin