onsdag 17. september 2008

The Red Devils

Nå henspeiler ikke overskriften hverken til Manchester Uniteds tilhengere, det norske rockebandet, giften eller noe som helst annet som blir kalt The Red Devils.  Det er bare det at jeg synes det ser litt bedre ut å skrive det på engelsk i stedet for norsk.  Det handler altså de forferdelige, "slemme", sultne, grådige, men "ganske pene" småkrypene Lilioceris lilii, eller på godt norsk liljebiller.

LiljebillerLiljebillene er 6-10 mm lange og lakkrøde med sorte følehorn og ben.  De har fått navnet pga sin apetitt på vekster i Liljefamilien, spesielt Fritillaria (Keiserkrone), men også mindre liljetyper (Lilium).  Liljebillene overvintrer i jorda og dukker opp tidlig på våren for å begynne sitt etegilde og for ikke snakke om sin parringslyst. 

En liljebilles herjinger Det er både de røde liljebillene og larvene som ødelegger plantene.  De spiser opp både blad, stilker og blomster.  Jeg har hatt liljer som var fullstendig ødelagt slik at bare stilken sto ribbet igjen. 

Larvene er 10-12 mm lange, hvite med sort hode og holder seg på undersiden av bladene innkapslet (svart, klissen klump) i sitt eget ekskrement (yakk) og er derfor også beskyttet mot vanlige sprøytemidler.  Eggene er guloransje og sitter på undersiden av de nederste bladene og klekkes i løpet av 8-15 dager.  De forferdelige krekene legger egg hele sommeren og derfor er det stadig pågang av nye generasjoner.

Og hvordan kan man beskjempe uhyrene?  Her er noen tips jeg har funnet på nettet:

  • Plukke liljebillene vekk for hånd
  • Strø maurkverk på bakken under plantene
  • Dekke bakken med kakaoflis 
  • Decis eller Provado skal visstnok være effektivt mot larvene
  • Radar kan ta knekken på liljebillene

En liten trøst får jo være at de ligger unna både iris og dagliljer!

2 kommentarer:

  1. Disse fant jeg også da jeg skulle klippe ned visne liljer! Jeg var på ferie da liljene blomstret, så de har sikkert fått boltre seg. Må være obs på disse neste år...

    Men, flotte er de:)

    SvarSlett
  2. Jeg har faktisk ikke observert dem her i hagen min enda, men jeg skal være på vakt!

    Innlegget ditt var veldig informativt og fint, så det må jeg prøve å ta vare på så jeg kan ta det fram når (hvis) jeg treffer de røde djevlene! ;-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin