fredag 5. september 2008

Erteblomster

'Anniversary'
Erteblomster - Lathyrus odatorus - tror jeg må være en av de absolutte favorittene blant sommerblomstene. De blomstrer villig fra tidlig sommer (selvfølgelig avhengig av når de blir sådd) og til langt ut på høsten. De kan stå både i sol og skygge og de gir deg flere blomster jo mer du plukker av dem, og så dufter de helt herlig.

I år tror jeg nok det var siste gang jeg sådde de inne i stedet for å så de direkte ute. Jeg har en tendens til å så de for tidlig og da blir det mye jobb for å holde de store plantene grønne og fine og dessuten tar de så mye plass i drivhuset. I år var de ikke akkurat grønne da de endelig kom i bakken, og de brukte litt tid på å etablere seg og gi meg blomster. Nei, til neste år satser jeg nok på direktesåing.

Her er et knippe av de som ble sådd i år

'White Supreme''Chatsworth'
'Alan Titschmarch''Blue Ripple'
'King Size Navy Blue'Matucana
'Pink and White Ripple''Wiltshire Ripple'
'Pink Ripple'Fra Fragrantissima-serien
Fra en blandingsposeFra en blandingspose

4 kommentarer:

  1. Hei! Takk for kommentar og navneforslag. Må lete etter den purpurfargede, for den syns jeg er utrolig flott:)

    Litt av et utvalg du har av erteblomster! Nydelige alle sammen.

    SvarSlett
  2. SÅ LEKKERT!!!!
    Erteblomster er bare noe av det vakreste som finnes, og jeg har kommet til samme konklusjon som deg, best å så ute. Jeg har også hatt noen vårmnd med kjemping av altfor lange erteblomstranker. Man lærer liksom aldri at man ikke skal så de så tidlig..*ler*

    SvarSlett
  3. Mor pleide alltid å ha fast plass til blomstererter i hagen når jeg var liten. Det finnes vel ikke bedre duft enn av erteblomstene.
    Nå har jeg vist fram kjøkkenhagen din til alle i familien min, så det er stor fare for at deler av den blir kopiert inn i min hage. Jeg håper du tilgir meg for det? Jeg har planer om å benytte meg av gammel teglstein i stedet for betongheller.

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarer alle sammen.

    Og Helen, ikke noe problem å tilgi det - synes det bare er artig at andre kan ha nytte av det jeg presenterer her i bloggen!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin