mandag 1. september 2008

Picasso

Jeg er ikke spesielt begeistret verken for gult eller rødt, men Picasso er virkelig en lekker Canna. Den er middels høy (80-90cm) med grønt bladverk. Blomstene er gule med røde flekker/prikker.

Den ble bestilt for 4 år siden hos Eurobulb i Nederland, blomstret flott allerede første sommeren og det har den gjort siden. De to første årene hadde jeg den i potter, men etter å ha sett i diverse hagebøker at Cannaene ble plantet direkte i bedet prøvde jeg dette i fjor - det gjør jeg ikke igjen. Det så ikke like lekkert ut hos meg som i hagebøkene, lite blomster og stygge blader. Etter hva jeg har erfart liker nok ikke Canna å bli plassert direkte i bedet i vårt klima (eller kanskje det er jorda), den trives veldig mye bedre i potter. Så i år er det tilbake i en stor potte og den har blomstret uavbrutt siden juni.

En Canna-knoll blir fort til mange flere og den er lett å dele. Overvintring har heller ikke vært noe problem, jeg har bare fjernet tørre blader og en del av jorda, latt den stå i en relativt stor potte (plast) og vannet den omtrent som man gjør med fuchsia og pelargonium - dvs. sparsomt gjennom vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin