fredag 29. august 2008

Slik ble grønnsakshagen til



Siden jeg har fått noen kommentarer på grønnsakshagen tenkte jeg at jeg skulle legge ut bilder av hvordan den ble til.

Her er utgangspunktet


Grønnsakshagen er lagt til vestsiden av hagen og har sol det meste av dagen. Som tidligere nevnt var det ikke mye i hagen da vi overtok så det var bare å sette i gang å grave.

For å unngå for mye ugress mellom pallekarmene la vi på duk av den litt tykke sorten (ikke barkduk). Noe ugress har det nok kommet, men faktisk ikke veldig mye. Det som er der tror jeg rett og slett har kommet fordi jeg har fått jord mellom hellene når jeg fylte pallekarmene.


Da vi overtok huset besto “terrassen” av betongheller som sprikte i alle retninger og var fulle av jord og mose. Disse ble spylt med høytrykksspyler og ble så gode som nye og ble plassert som ”gangstier” mellom pallekarmene.


Pallekarmene ble malt utvendig i samme farge som huset og fylt med en kombinasjon av kompostjord fra Grønmo.


Dette er tidlig på sesongen i fjor, men det grodde som bare det i karmene. Det var vel egentlig litt for mye sand i jorda, noe som gjorde at det tørket veldig fort ut. I år ble jorda derfor blandet med en del jordsekker fra Plantasjen . Et lite urtebed ble også anlagt i forkant av grønnsakshagen.

 

Klatrestativet” for sukkerertene ble satt opp fort og ”gæli” i fjor og var verken pent eller hensiktsmessig. I år ble de derfor erstattet av skikkelige staur og armeringsmatter og det har fungert helt utmerket (se det første bildet).

10 kommentarer:

  1. Utrolig lekkert, dette er jo som de gamle engelske og franske hagene, ryddige og renslige :)
    Tusen takk for titten.

    SvarSlett
  2. Kjempefin kjøkkenhage, så renslig og ryddig! Jeg synes også de karmene dine er så fine, hvor får man tak i noe slikt?

    SvarSlett
  3. Jeg kjøpte mine på Økern (Oslo) i fjor hos Matraco, men de har nå flyttet til Fetsund. Ellers har du Palledistributøren i Smalvollveien på Alnabru her i Oslo. Ellers i landet vet jeg ikke, men dette søket på Gule sider - http://www.gulesider.no/gs/categoryList.c?q=paller - gir noen firmaer rundt om i landet.

    SvarSlett
  4. Så artig å se! Skikkelig grønnsaksbed er deilig å ha da :D
    Det ligger en oppmerksomhet til deg inne hos meg.

    SvarSlett
  5. Hei! No har eg sust gjennom heile bloggen din, og ser at eg må lenke deg på sida mi, for her var det mykje å lære og mykje å sjå. Gler meg til å sjå meir etter kvart :-)

    SvarSlett
  6. Veldig pen og ikke minst renslig kjøkkenhage :-) Selv er jeg ikke så hekta på grønnsaksdyrking, men skal ha denne løsningen i bakhodet hvis lysten skulle melde seg en gang.

    SvarSlett
  7. Ser supert ut, fint att du har målat dom vita :-)

    SvarSlett
  8. Flott med pallekarmene, jeg har brukt det selv, men du hadde lagt et fint miljø i hagen ut av det.

    SvarSlett
  9. Ryddig og oversiktelig grønnsakshage, litt missunnelig på den ...Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin