onsdag 27. august 2008

Augustblomstring i hagen

Jeg tok en runde med kameraet nå i ettermiddag og her er noen av de som fremdeles står i blomst.

Sedum spectabile - Smørbukk
Den går nå fra limefarget til å begynne og rødme. Snart kommer den til å være burgunder/rødlilla.


Chelone obliqua - Duehode
En vakker høststaude som finnes både i rosa og hvitt.


Echinacea purpurea 'White Swan' - Solhatt
Denne ble sådd i forfjor, blomstret med noen blomster i fjor. I år har den blitt en stor tue.


En ukjent Clematis (kanskje 'President'?) som sto her når vi overtok huset.


Rosa 'Louise Odier' - en av mine favoritter!


Echinacea purpurea 'Primadonna' - Solhatt


Lathyrus latifolius 'White Pearl' - Staudeerteblomst
Nydelig klatrer som jeg sådde i fjor. I fjor kom det bare litt bladverk, i år har den blitt relativt stor og med mange nydelige, hvite blomster. Dessverre er det ingen duft på staudeerteblomsten.


Echinops bannaticus - Kuletistel
Sådd for 3 år siden tror jeg det er. En vakker plante som er utrolig dekorativ.


Phlox paniculata 'Eva Cullum' - Høstfloks
Nydelig høstfloks som hittil i år har klart seg uten å bli angrepet av meldugg (var veldig plaget i fjor).


Gaillardia 'Kobold' - Staudekokarde

3 kommentarer:

  1. Mange nydelige høstblomster her:) Skal jammen kjøpe meg en hvit solhatt jeg og. Den er flott!
    Og kuletistel er nydelig.

    :-))

    SvarSlett
  2. Hei og takk for hyggelig hilsning på bloggen min! Så flotte bilder av augusthagen din. Det er mye fint i hagen på denne tiden også, så det gjelder å holde hageinteressen oppe utover. Jeg har en liten tendens til å starte opp med forskjellige håndarbeidsprosjekter på bekostning av hagen på denne tiden. Jeg har kikket gjennom bloggen din, og ble nesten litt misunnelig på kjøkkenhagen din. Den ønsker jeg meg maken til.
    Til slutt et lite spørsmål. Hva slags kamera bruker du?

    SvarSlett
  3. Hei og tusen takk for hyggelige kommentarer.

    Kathrine,
    jeg har noen få småplanter (sådd i fjor) av den hvite solhatten hvis du er interessert i en. Den burde komme med blomster til neste år. Send en mail til twinshage alfakrøll gmail.com

    Helen,
    bildene er tatt med to forskjellige kameraer. Frem til juni i år brukte jeg et Canon EOS 300D, mens de nyeste er tatt med bursdagspresangen min - et Canon EOS40D :-)
    Nærbildene er vel for det meste tatt med macrolinsen Canon EF 100mm f/2.8 USM, "avstandsbildene" er tatt med enten 18-55mm linsen som fulgte med 300D eller allround-linsen Tamron AF 28-300mm.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin