tirsdag 26. august 2008

Calla - en vakker plante

Denne ”stakkaren” her har jeg vel hatt i 3-4 år nå, men den har levd et omflakkende liv. Da jeg flyttet for 3 år siden ble den stående på lager stort sett uten tilsyn vinteren i gjennom, men den overlevde. Den første sommeren satte jeg den i en krukke, men nei den ville ikke blomstre. På ferie i sydligere strøk har jeg jo sett at de blir helt praktfulle i litt skyggefulle bed så i fjor prøvde jeg det – resultat: NULL blomstring. Inn i drivhuset for overvintring igjen. Og hva gjorde den, kom med blomster på feil tidspunkt! Den blomstret nemlig i mars. Da trodde jeg at alt håp var ute for blomstring ute i blomsterbedet.

Men jeg gir meg ikke så lett, så i våres ble den plantet ut igjen på et nyanlagt bed på østsiden av huset. Den vokste seg stor og fin, men med NULL blomster. For noen uker siden måtte den dessverre på flyttefot igjen fordi bedet måtte bort pga endringer i garasjeplanene. Så ble den stående i sånne grønne grønnsakskasser i plast i flere uker sammen med alle de andre plantene fra bedet inntil jeg for en drøy uke siden fikk somlet meg til å grave opp et nytt bed og få satt ned alle plantene.

Og i går kveld fikk jeg plutselig se at den endelig var klar til å komme med en blomst. Jublende glad løp jeg inn for å hente kameraet – måtte jo forevige den vakre blomsten!

1 kommentar:

  1. Jeg søkte på Calla og vips dukket du opp :) Hvordan har det gått med den, fikk du den til å blosmtre? Tenkte på Calla til terrassehagen, men dersom den er vanskelig lar jeg være. Den er så nydelig!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin