onsdag 20. august 2008

Hagerbøker - en stor fristelse

Jeg er ”bokoman” og lar meg lett friste til nye innkjøp. For et par dager siden bestilte jeg 6 hagebøker, noen har stått på ønskelisten lenge – andre ble bare med på impuls. Samlingen med hagebøker begynner etter hvert å bli relativt stor, men man kan vel aldri få for mange hagebøker? Tenk så koselig det er å krype opp i sofaen nå utover høsten og vinteren med en flott og vakker hagebok for å drømme om neste sommer….

Og hvis det er noen av dere som reagerer på at jeg benytter bilder som ikke er mine (bokomslagene), ja så har jeg skriftlig bekreftelse fra capris.no om at jeg har lov til å gjøre det - noe annet er faktisk ulovelig.

GUSTAVSSON, LARS-ÅK:ROSOR FÖR NORDISKA TRÄDGÅRDAR 3
Dette er siste boken i en serie på 3. De to første kjøpte jeg i april, mens den siste nylig ble klar for levering. De to første bøkene er et fantastisk oppslagsverk med nydelige bilder og gode beskrivelser av de enkelte rosene. Hvis bind 3 er like flott og informativ som de to første, har den vært vel verdt å vente på.





Del 1 omfatter alle buskrosene. Det vil si villroser i Norden, gammeldagse buskroser (Gallica, Damascena, Alba, Bourbon) samt de moderne med bl.a. et eget avsnitt om Austin-roser.
Del 2 omfatter klatre- og rabattroser.
Del 3 omfatter bruk og stell av roser. I tillegg til basisinformasjon får man også informasjon om ”hvilke roser passer hvor” og til hvilket bruksområde, de største dufterne samt tips til hvilke planter man kan plante sammen med roser.


LARÅS, ANN:ITALIENSKA TRÄDGÅRDAR


Jeg prøver alltid å få med meg en (eller flere) hager og parker når jeg er på ferie i utlandet. I år ble deler av ferien lagt til Sicilia og Roma, og det er ikke noe tvil om at det frister med flere ferier i Italia (for eksempel Toscana). Da jeg fant informasjon om denne boken på en eller annen blogg for noen dager siden fikk jeg derfor lyst på å se om den kunne gi meg tips til flotte hager og parker i Italia som er verdt et besøk.



Og så over til pellis-avdelingen;

ROSÉN, SUSANNA:STORA PELARGONBOKEN

Boken har stått på min overvåkningsliste en god stund og nå er den klar for levering. Gleder meg veldig til å sette meg ned med den, den skal visstnok være bibelen for oss pelargonium-interesserte.


HAUGAARD STEFFENSEN, MARIAN:PELARGONIER

Har hatt denne på ønskelisten en god stund nå og er veldig spent på hvordan den er. Håper den gir noe annet enn de bøkene jeg allerede har.


WÄGNER, VERONICA:ÄLSKADE PELARGONER

Har vel ikke de største forhåpningene til denne, hva får man for kr 65? Men etter hva jeg har lest skal det være en koselig og vakker bok om pelargonium.


BECKER, JIM:SCENTED GERANIUMS


Jeg har veldig lyst på å vite mer om duftpelargonier og prøver meg derfor med denne boken. Den har fått litt blandede anmeldelser, men jeg har ikke funnet andre bøker som beskriver ”dufterne”. Noen som har noen tips?


Så nå er det bare å glede seg – bøkene skal etter planen være hos meg i løpet av 5-7 dager. Regner med at jeg skriver litt om bøkene etter hvert.

2 kommentarer:

  1. Spennede bøker ja. Jeg har lest de to nederste, Veronica Wagner sin er utrolig koselig, men også intressant fordi hun forteller noen bakrunnshistorier på noen av de pelargonene hun har fått gjennom årene. Den siste, er innholdsrik og grei og lese, mest fagstoff, dessverre ingen bilder.

    Også venter jeg også på den danske og svenske pelargonboken, håper den er i kassen min før helgen :)

    SvarSlett
  2. Så flott, da kan jeg virkelig glede meg til Wagners bok også da :)

    Regnet med at det ikke var mye bilder i duftpellisboken, men ingen... Det var jo litt dumt.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin