lørdag 16. august 2008

Dahlia

Dahlia eller georginer som de heter på norsk er en ”velsignelse” i hagen nå utover høsten når de fleste staudene takker for seg og bedene begynner å se rimelig triste ut. Av en eller annen grunn har jeg tidligere hatt det for meg at jeg ikke likte Dahlia - jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror jeg oppfattet dem som ”tanteblomster”. Det er mulig at jeg nå har fått sansen for dem fordi jeg begynner å bli godt voksen selv, men uansett er de flotte planter som lyser opp nå utover høsten.

Det finnes sikkert en Dahlia for alle, de finnes jo i alle tenkelige farger, størrelser og blomsterfasonger. Og har man bare et sted man kan oppbevare dem over vinteren er det faktisk veldig lite innsats som skal til for å få nydelig høstblomstring. Og har man først fått i gang en plante er det veldig lett å lage seg flere, men det kan jeg komme tilbake til senere.

Jeg liker nok best de ”halvhøye” (rundt meteren), i rosa, lilla og hvitt best – og det passer jo best inn med resten av plantene i hagen.

Her er en presentasjon av de halvhøye Dahliaene som er i hagen for øyeblikket.

<>
</> <>
</> <>
</> <>
</>
Dahlia ’Lavender Perfection’ Dahlia ’Marlene Joy’
Dekorativ, storblomstret Kaktus
Blomst: 25 cm - Høyde: 100 cm Blomst: 15 cm - Høyde: 100 cm
Dette er bare en helt fantastisk plante – i bedet. Den egner seg nemlig ikke så veldig godt til snitt (må i tilfelle være i dekorasjoner, eller 1 stukket ned i en vase) fordi de nydelige, rosa blomstene blir enormt store, 25 cm i diameter og stilken har vanskelig for å holde den oppe. På etiketten sto det at den skulle bli 100 cm, men den var nærmere 150 cm i fjor, i år ser det foreløpig ut til at den blir rundt meteren. Denne er ny av året. Den har nydelige rosalilla og hvite, spagettilignende blomster. Den er blomsterik, en flott plante som jeg nok prøver å overvintre.

<>
</> <>
</> <>
</>
Dahlia ’Myama Fubuki’ Dahlia ’My Love’
Decasplit Semi-kaktus
Blomst: 15 cm - Høyde: 110 cm Blomst: 15 cm - Høyde: 110 cm
Denne kjøpte jeg også i fjor. Etiketten sa 110 cm, men det ble i allefall drøyt 130 cm høy. Ser ikke ut til å bli like høy i år. Gir veldig mange blomster og egner seg utmerket til snitt. Denne hadde jeg i den forrige hagen og den ble dessverre ikke med på flyttelasset. Nydelig hvit, kaktusdahlia på drøyt meteren med kraftige stilker. Egner seg meget godt til snitt.

<>
</> <>
</> <>
</>
Dahlia ’Shooting Star’ Dahlia ’Rocco’
Kaktus Pompon
Blomst: 20 cm - Høyde: 110 cm Blomst: 5 cm - Høyde: 100 cm
Også en nykomling i år. Nydelige blomster i lys lilla, hvitt og gult. Den har kraftige stilker og er helt super i buketter. Denne håper jeg virkelig at klarer vinteren fordi den er vel verdt å ta vare på. En flott Dahlia som egner seg meget godt til snitt. Synes foreløpig ikke at den er så veldig blomsterrik, men det er mulig den kommer seg utover høsten.

<>
</> <>
</> <>
</>
Dahlia ’Arabian Night’ Dahlia ??
Dekorativ Kaktus
Blomst: 12 cm - Høyde: 100 cm Blomst: 15 cm - Høyde: 100 cm
Dette er vel den absolutte favoritten. Mørk, mørk rød – nesten svart og veldig blomstervillig. Den egner seg veldig godt til snitt og her hos meg blir den drøye metern. En klar overvintringskandidat. Denne ble kjøpt i fjor som ’Arabian Night’, men det var det altså ikke. Skuffelsen var ganske stor i fjor da det viste seg at planten var knall rød (absolutt ikke min favorittfarge) i stedet for den flotte, nesten svarte originalen. Heldigvis hadde jeg plassert den ved siden av en blålilla Buddleja og de gikk kjempefint i sammen. Planten er faktisk ganske flott, ca. 1 meter høy. Den fikk da lov til å overvintre og bli plassert ut også i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin