fredag 15. august 2008

Ut i min hage ...

For drøyt 2 år siden flyttet vi inn her i 60-tallshuset og hagen – og både huset og hagen bar absolutt preg av mangel på vedlikehold og oppgradering. Etter 4 intense oppussingsmåneder innendørs (totalrenovering av hele huset er vel et bedre uttrykk) var egentlig planene å gå løs på hagen, men piffen gikk vel ut av oss og vi fikk ikke gjennomført alt vi hadde planlagt å gjøre.

Men først noen ord om hvordan hagen var da vi overtok den. Hagen er på et drøyt mål, relativt flat og med litt fjell i den ene enden. Som sagt var den preget av at eiendommen hadde stått ubebodd et par år og i de siste årene før det bodde det en enslig, gammel dame her som ikke maktet å stelle hagen. Etter hva jeg har hørt var det en gang i tiden både masse stauder, roser og busker her, men de så vi lite til. Bildet til venstre illustrerer vel ganske godt hvordan det så ut – ikke spesielt frodig og innbydende. Riktignok er bildet tatt på vårparten, men det ble ikke noe bedre utover sommeren. Og til høyre hvordan det har blitt 2 år etter (dessverre etter siste dagers regnsværsherjinger).


Det som møtte oss den første våren/sommeren var massevis av scilla, en tue med klosterklokker, orangerosa papaver, 1 flott Forsythia-busk, 1 rosa stilkrose, en lilla clematis, en gedigen tue Hosta ’Elegans’, 2 epletrær, 1 plommetre, 1 kirsebærtre, rabarbra, noen bærbusker og enorme mengder ugress.

Det mest fremtredende med hagen var dette hjørnet hvor det var et eneste sammensurium av bærbusker og alt av det verste ugresset man kan tenke seg; skvallerkål, brennesle, vindel, villbringebær osv. osv. Og det blå, jo det er honningknoppurt som er en pen staude, men jammen meg oppfører seg som ugress – popper opp overalt og er ganske så plagsom!



Etter hvert viste det seg at det var sykdom både på kirsebær- og plommetreet så de måtte vi fjerne. Et nytt plommetre – Victoria?? – skal vi nok ha etter hvert. I år har også et av epletrærne gått føyken pga bygging av garasje, men det blir ikke noe savn – eplene var ikke spesielt gode.

I løpet av disse 2 årene har det skjedd masse i hagen; ny terrasse er laget (det kunne egentlig ikke kalles terrasse det som var der før), drivhus og utebod er satt opp og ikke minst har jeg vært muldvarp og lagd mange bed. Jeg er altså en samler og det bærer nok hagen preg av. Skulle ønske at jeg var flinkere til å sette sammen planter i stedet for at mye bare blir satt ned der det er en plass ledig. Jeg prøver å ha et visst system i galskapen, men for øyeblikket kan det nok karakteriseres som ”organisert kaos” (lurer veldig på om jeg ikke hadde hatt godt av å melde meg på kurs hos Helen Fredholm – en sånn hage skulle jeg gjerne hatt).

Det jeg kanskje er mest fornøyd med for øyeblikket er nok grønnsakshagen jeg lagde i fjor. Den gir meg mye glede og ikke minst massevis av deilige, sunne grønnsaker gjennom sommeren og høsten.



Det vi trenger å gjøre først og fremst fremover er å få opp hekker eller lignende rundt eiendommen. Dessverre er det slik at ”en hjelpsom” nabo både har kappet ned diverse trær og fjernet hekker (som sto inne på vår eiendom) de siste årene den forrige eieren bodde her. Damen torde ikke protestere og resultatet er at det er innsyn fra alle kanter.

Dette var litt om vår hage, jeg kommer tilbake med flere bilder etter hvert både av nye og allerede gjennomførte prosjekter. Håper du titter innom av og til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin