onsdag 14. januar 2009

Parque de Santa Catarina / Quinta Vigia, Funchal - Madeira

Parque Santa Catarina ligger mellom Avenida do Infante og Avenida Sá Carneiro og består av et ca. 36.000 m2 stort område.  Fra parken har man en fantastisk utsikt over Funchal og

havneområdet opp mot Ponta do Garajau.

Parken består av store plenområder, trær, busker og blomsterbed med planter fra hele verden.

Ellers finner man både lekeplasser, dammer, en "fuglepark", en liten kafé og et lite kapell. 

Kapellet er oppkalt etter St. Catarina og ble bygget i 1425, opprinnelig i sten og senere (1700-tallet) gjenoppbygd av stein.  Dessverre er kapellet stengt for publikum.

  

Quinta Vigia

187_8769 Den rosa bygningen på vestsiden av Parque de Santa Catarina er Quinta Vigia, også kjent som Quinta das Angústias hvor Madeiras regjering holder hus.

Quinta betyr en eiendom med et hovedhus som er omgitt av hager og trær.

Quinta Vigia har huset mange kjente og viktige personer opp gjennom historien,  bl.a. den russiske Prins Maximilian, Hertugen av Leuchtenberg, Tsar Nicolai, Prinsesse Dona Maria Amelia og den østerriske keiserinnen Elisabeth (Sissi).

Den opprinnelige Quinta'en forsvant i 1970-årene for å gi plass til et hotell.  Dette ble kjøpt av regjeringen i 1979 og da ble de gjenværende bygningene og hagen renovert og gjenoppbygget. 187_8768

 

187_8770 I mai 1984 ble Quita'en den offisielle boligen til presidenten, men parken ble heldigvis åpen for publikum.

Men hva denne hesten gjør der har jeg ikke klart å finne ut.  Av en eller annen grunn klarer jeg ikke annet enn å tenke på Dala-hest (Dalarne i Sverige) hver gang jeg ser den.

4 kommentarer:

  1. Koselig reportasje med flotte bilder! Jeg har Madeira til gode.

    SvarSlett
  2. Ååå der skulle jeg gjerne ha vært, nydelige bilder.
    Det ligger en Award til deg på bloggen min ;-)

    SvarSlett
  3. VAKKER serie!
    DIT SKAL jeg en dag! ;)))
    Takk for turen sammen med deg.
    Jeg koste meg. :)))

    SvarSlett
  4. Så mye fine bilder!
    Jeg trives med å kikke innom bloggen din iblant :-)

    Jeg har gitt deg en award, Kreativ Blogger, kikk i bloggen min så finner du den. :-)

    http://hagen.cactuz.org

    Det har vel tatt av litt med disse prisene, men...

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin