onsdag 7. januar 2009

Høye stauder I - L

Det er litt "tørke" på hagefronten/såingen for øyeblikket så da fortsetter jeg med innleggene om høye stauder.

Jeg har noen Iris i hagen, men dessverre ikke så mange bilder av dem.  Satser på bedre bildefangst neste år.

De tre jeg har satt inn her vet jeg ikke hva heter, det er feilmerkete planter som jeg har kjøpt via planteimport fra Nederland.  Så hvis noen vet hva de heter er jeg veldig takknemmelig for tips.

Iris Høyde: 80 - 90  
Blomstringstid: 06 - 07
Lys: Sol

 

Iris Høyde: 80 - 100
Blomstringstid: 06 - 07
Lys: Sol

 

Iris Høyde: 70 - 80  
Blomstringstid: 06
Lys: Sol

 

 Knautia macedonica 'Melton Pastels' - Makedoniarødknapp

Knautia macedonica 'Melton Pastels'

Høyde: 90 - 120  
Blomstringstid: 06 - 10
Blomsterstørrelse 4 cm
Lys: Sol, delvis skygge 
Disse ble sådd i 2006 og i fjor ga de bare blader.  I år har de derimot blomstret jevnt og trutt fra tidlig sommer til langt ut på høsten.  Det påstås at den skal kuttes tilbake for å få den andre blomstringen, men det kan jeg ikke skjønne er nødvendig.  Jeg gjorde ikke noe annet enn å kutte av de blomstene jeg skulle bruke i buketter.
Blomstene minner om Scabiosa, men i miniatyr.  Planten har ikke noen spesielle krav mht jord.  Egner seg best bak i staudebedet.

Knautia macedonica 'Melton Pastels'

 

Lathyrus latifolius 'White Pearl' - Staudeerteblomst

Lathyrus latifolius 'White Pearl' Høyde: 200 - 300  
Blomstringstid: 07 - 09
Lys: Sol

Denne sådde jeg i 2007 og da var de bare noen små tuslete planter.  Men i år ble den kraftig, vokste voldsomt og ga massevis av blomster.

Selv om denne erteblomsten mangler duft tar den igjen i popularitet pga alle de hvite blomstene planten gir hele sommeren og til litt ut på høsten.  Bladene er finnete og blågrønne og forsynt med grenete slyngtråder i enden.  Blomstene er ganske store og sitter opptil 8 stykker i en kvast.

  
Lathyrus latifolius 'Pink Pearl'

Lathyrus latifolius 'Pink Pearl'

Høyde: 200 - 300  
Blomstringstid: 07 - 09
Lys: Sol
Denne sto på eiendommen da vi flyttet inn.  Dessverre måtte jeg flytte den høsten for 2 år siden og i år så det først ut til at den ikke ville komme igjen.  Mot høsten så jeg imidlertid noen blader komme opp av jorden så jeg håper den kommer for fullt til neste år.

 

Liatris spicata alba - Akssøyleblomst

Liatris spicata alba Høyde: 80 - 90  
Blomstringstid: 07 - 09
Lys: Sol

Flott staude med under-jordisk rotstengel.  Bladene er smale og nesten læraktige.  I toppen av de kraftige, bladkledde stenglene sitter de tette, akslignende samlingene av hvite blomsterkurver.  Blomsterkurvene som sitter øverst, springer først ut, noe som er ganske uvanlig.  Populær blant bier og sommerfugler.

En vakker snittblomst som tåler en del tørke.  Bør deles hvert 4. år (om våren).

Gjerne nærings- og humusrik samt sandblandet jord.  Men kan trives på de fleste relativt fuktige steder bare jorden er drenert.

 

Ligularia dentata 'Desdemona' - Stornøkketunge

Ligularia dentata 'Desdemona'

Høyde: 90 -120  
Blomstringstid: 07 - 09
Lys: Sol, delvis skygge, skygge
Dette er en vakker og flott plante som jeg hadde i den forrige hagen, men jeg fikk den dessverre ikke med meg.  Har prøvd å så den uten å lykkes, så jeg tror jeg må prøve å få tak i den på annet vis.

Kraftige planter med store nyreformete blader. Bladene kan bli opptil 50 cm brede og har skaft som kan bli opptil 30 cm lange.  Bladene sitter samlet i rosetter.  Skjermer med gule "prestekrager" som sitter samlet i kvaster i toppen av de grenete stenglene.  En flott plante med rødbrune blad og stilker.

Den tåler vind og vær og blomstrer vakkert i gult og orange i august. Blomstringen virker nesten selvlysende når planten sees mot en skyggefull bakgrunn av busker og trær. Nøkketunge vil helst ikke ha det for tørt og bør ikke deles og plantes om unødig.  Næringsrik, jevnt fuktig jord.

 

Lupinus hybridus 'Tutti Frutti' - Edellupin

Lupinus hybridus 'Tutti Frutti'

Høyde: 100  
Blomstringstid: 05 - 06
Lys: Sol, delvis skygge 
Denne har jeg også sådd selv, relativt enkelt å få til fra frø.  Planten har flerfargede blomsteraks og passer godt i rabatten.  Flott som snittblomst.

 

 Lychnis chalcedonica - Brennende kjærlighet

Lychnis chalcedonica

Høyde: 100
Blomstringstid: 06 - 08
Lys: Sol, delvis skygge 
Kraftigvoksende staude med store røde blomsterskjermer som er et par cm brede. Blomsterskjermene kan bestå av opptil 50 blomser.  Bladene er ovale, forsynt med røde hår og sitter parvis motsatt på stenglene.   Plantene kan bli veldig gamle.

Planten trives nesten overalt, men aller best i lett, sandblandet, humus- og næringsrik jord.  God drenering er helt avgjørende hvis planten skal klare vinteren.

Vil helst stå urørt på vokseplassen i mange år.  Deling og planting kan skje både vår og høst.  Skjæres ned etter blomstring.  Lett oppbinding kan være nødvendig.

 

 Lychnis chalcedonica alba - Brennende kjærlighet

Lychnis chalcedonica 'Alba' Høyde: 100 - 120 
Blomstringstid: 06 - 08
Lys: Sol, delvis skygge 

Se beskrivelse over

 

Lythrum salicaria 'Blush' - Strandkattehale

Lychnis salicaria 'Blush' Høyde: 80 - 100  
Blomstringstid: 07 - 09
Lys: Sol, delvis skygge 

Denne ble kjøpt inn på salg nå på sensommeren så jeg vet foreløpig ikke mye om den.  Regner med at beskrivelsen på denne stemmer sånn noenlunde som for 'Rosy Gem' nedenfor.

 

Lythrum salicaria 'Rosy Gem' - Strandkattehale

Lythrum salicaria Høyde: 80 - 100  
Blomstringstid: 07 - 09
Lys: Sol, delvis skygge 

Denne har jeg også fått frem fra frø.

Planten har en buskete vokseform. Roten er vedaktig.  De lanseformede bladene sitter som reget 2-4 sammen og er kransstilte på den kantete og forgrenete stengelen.  Både blader og stengler er lodne.  De små intensivt rødlilla blomstene sitter samlet i lange, smale aks.  Populær blant bier og sommerfugler og egner seg veldig godt litt bak i rabatten, ved damkanter o.l.

Den vil helst ha fuktig, nærings- og humusrik jord, men planten kan trives på de fleste steder, også der jorden er ganske tørr (det gjør den her hos meg). Planten bør deles med noen års mellomrom.  Våren er beste tiden for både deling og planting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin