torsdag 6. november 2008

Jardin du Luxembourg, Paris

Får ikke tatt noen bilder om dagen - det er jo mørkt når jeg går på jobb og mørkt når jeg kommer hjem!  Så da får jeg ta frem noen fine hageminner fra laaang-helgen i Paris i april i stedet. 

Le Jardin du Luxembourg er den største offentlige parken i Paris og er på ca. 224.500 m2. 

Parken ligger mitt i hjertet av Latinerkvarteret, ikke langt fra Sorbonne.

Kart

Senatet holder hus i Luxembourg Palace som ble bygget i 1615-1620.  Parken er altså Senatets hage.

Parken har både lekeplasser, dammer/bassenger og arena for musikalske oppsetninger.

Det er en stille og rolig atmosfære i parken og det er veldig hyggelig å rusle gjennom den og se på alle de flotte statuene og skulpurene.

 

Her ser du Marie de Médicis-fontenen.

 

 

 

 

Vi var i Paris i begynnelsen av april så da var det løkblomstringen som dominerte.  I flere av bedene så jeg imidlertid roser så det blir sikkert vakkert utover sommeren når de kommer i blomst.

På bilder jeg ser på nettet er løkblomstene erstattet av sommerblomster.  Parken er vel verdt et besøk dersom man kunne tenke seg å slappe av litt og har noen timer til overs.

Leconte de Lisle

2 kommentarer:

  1. For et nydelig sted! Har vært i Paris en gang, men det er 17 år siden, så det var før hageinteressen kom...Versailles og parkanlegget der, glemmer jeg imidlertid aldri, så den var nok på gang. SKAL tilbake til Paris en gang;)

    SvarSlett
  2. åh! Her har jeg såvidt vært en gang! Det er så lenge siden, og bildene ble bare "møkka" - har så lyst til å ta samme turen med 15års mer fotoerfaring på baken! :)

    Takk for besøket hos meg, så koselig å få nye tittere! *s*

    Ha en strålende helg! Vips er det vår igjen!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin