lørdag 22. november 2008

Rødt - ikke helt min farge ...

Nei rødt har aldri vært min farge verken i hagen eller på meg selv.  Jeg skal visstnok kle rødt, men får meg aldri til å gå med et rødt plagg (jeg er nok ganske så kjedelig og svart).

MarkjordbærOg her i hagen passer ikke rødt så godt inn heller mellom alt det rosa, lilla, blå og hvite (når jeg jeg tenker meg om passer jo egentlig lilla og rødt ganske godt sammen).

Hvis rødfargen blir mørk nok kan den faktisk være veldig fin, Dahlia 'Arabian Night' er et godt eksempel på det. 

Går den mot det oransje, ja da liker jeg den absolutt ikke.

 

Nå har jeg lett godt gjennom alle bildene og noen røde innslag har det jo vært opp gjennom årene og noen er der fremdeles, som f.eks. tulipanene og rosene.

Tulipa 'Abba' Tulipa 'Apeldorn'
Tulipa Abba Tulipa Apeldorn

Dahlia 'Arabian Night'

Dahlia
Dahlia Arabian Night

Rosa L D Braithwaite

Rosa Flammentanz
Rosa L D Braithwaite Rosa Flammentanz

Monarda didyma - Hestemynte/temynte

Gaillardia grandiflora 'Burgundy' - Kokardeblomst
Monarda Gaillardia

Lobelia cardinalis - Kardinallobelia

Lychnis chalcedonia - Brennende kjærlighet
Salvia Lychnis
 
Nicotiana - Prydtobakk
 
Mimulus - Gjøgler og Verbena
Nicotiana MimulusVerbena

5 kommentarer:

  1. Hei! Syns rødt er vakkert jeg, og her var det jo mange fine;) God helg:)

    SvarSlett
  2. Den rødfargen du viser her har jeg også problemer med på klær. Men brekk den mot svart eller lilla - så er jeg med. ;) Passer godt til svart også.

    SvarSlett
  3. Nok en flott liste! Denne rødfargen er vanskelig å kombinere med andre farger, synes jeg. Men en dypere utgave som f.eks Lilium Landini eller Falstaff (Austinrose)er vakker kontrast i bed som går i litt lysere fargetoner.

    SvarSlett
  4. Her var det mye flott i rødt!! Går lite i farger på klærne jeg nå, omgås så mye farger i maleriene mine,(og hagen) at jeg blir litt sliten rett og slett. Men det sies at om en fryser mye, og kler seg i rødt(det kan godt være under de andre klærne og det ikke syns) så virker det vist.

    Ha en flott søndag:-))

    SvarSlett
  5. Så mye vakkert! Arabian Night er helt nydelig, ja! Jeg har ikke så mye plass å boltre meg på mht planter og den franske balkongen min rommer mer plass enn jeg har kunnskap om blomster, men jeg prøver meg på en ny art hvert år. Til våren skal jeg prøve meg på en alrune jeg håper vil trives noen år. *gleder seg*

    Tusen takk for stemmen i Tordenbloggen forøvrig - jeg ble veldig glad for den! :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin