lørdag 29. november 2008

Høye stauder, A - C

Tenkte jeg skulle lage en oversikt over høye stauder, dvs over ca. 70-80 cm som jeg har i hagen.  Dessverre er det slik at det er et fåtall jeg har bilder av i "full size", men man får jo et visst inntrykk av hvordan planten er av nærbildene også.

Kanskje kommer jeg dit en gang at samplantingene fungerer og gir rom for å ta bilde av hele planten :-)

 

Aconitum napellus - Storhjelm/Venusvogn

Aconitum Høyde: 150 - 200
Blomstringstid: 07 - 08
Lys: Halvskygge - Skygge

Her hos meg varierer høyden veldig avhengig av hvor den står, helt fra rundt 100 cm til bortimot 250 cm.

Hele planten er giftig og defineres vel egentlig som en medisinplante.  Den er imidlertid anvendelig som staude i rabatten hvor den gjør seg godt sammen med f.eks. Ryllik, Brennende kjærlighet og Høstfloks.

Den kan stå i mange år uten deling, men knollene deles enkelt på våren.

 

Campanula persicifolia - Fagerklokke

Campanula persicifolia
Campanula persicifolia alba
Høyde: 70 - 100
Blomstringstid: 06 - 08
Lys: Sol - halvskygge

En veldig anvendelig plante i stauderabatten.  Egner seg også til snitt.

Plantene egner seg godt sammen med både busker og roser.  Også fin sammen med f.eks. høye gresstyper og ryllik.

Formering ved deling, men den kan også selvså seg relativt lett (har ikke vært noe problem her hos meg).  Kan også formeres med stiklinger.

 

Chelone obliqua - Duehode

Chelone obliqua

Høyde: 80 - 100
Blomstringstid: 08 - 10
Lys: Sol

Dette er en flott staude som også finnes i hvitt.  Den gjør veldig lite av seg tidlig på sommeren og bør nesten ha noe som dekker for inntil den vokser til.   Blomstrer uavbrutt fra august og til frosten kommer.  Den har meget stive stengler og det er derfor aldri behov for å binde den opp.

Egner seg godt sammen med roser.  Kjempefin til snitt.
Formering ved deling i april eller oktober.

 

Cimicifuga racemosa - Klaseormedrue

Cimicifuga racemosa

Cimicifuga racemosa
Høyde: 100 - 150 (200)
Blomstringstid: 09 - 10
Lys: Halvskygge - Skygge

Dette er absolutt en av favorittene i hagen, bare synd at den er veldig sen til å komme i blomst.  I år rakk den det akkurat i tide før den første frostnatten kom.

Nydelig, elegant plante med et kjempeflott og mørk rødbrunt bladverk.

I følge boka skal den stå i halvskygge/skygge, men den står midt i sola her hos meg og ser ut til å trives utmerket.

Den krever god tilgang på gjødsel, men pass på at det ikke blir for mye - da blir det bare blader og ingen blomster.

Det påstås at den ikke tåler tørke, men der er jeg vel ikke helt enig. Her hos meg har de tørket ut stadig vekk iom at de står midt i sola.

Formering ved deling eller frø (tar lang tid før man får blomstring).

  Cimicifuga racemosa

2 kommentarer:

  1. Hei! Mange fine her:) Får meg til å lengte til våren...

    SvarSlett
  2. Dette var snadder for meg som skal anlegge mine første staudebed til våren:-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin