onsdag 31. mars 2010

Planteportrett: Echinops bannaticus

Norsk:
Svensk:  
Dansk:  
Engelsk: 
Tysk:

Farge:
Høyde:
Planteavstand:
Blomstringstid:
Lysforhold:
Jordsmonn:

Herdighet:
Duft:
Grå kuletistel
Blå bolltistel
Blå tidselkugle
Globe thistle
Kugeldistel

Gråblå
100 – 150 cm
75 cm
07 - 09
Full sol, delvis skygge
Veldrenert, varm, tørr og kalkholdig jord.
H6
Nei

Echinops-bannaticus

IMG_9899_2

Slekt / Familie Echinops / Asteraceae (Kurvplantefamilien)
Plantetype Staude
Opprinnelse Sørøstre og sentraleuropa
Echinops = gresk for pinnsvin eller kråkebolle
bannaticus = fra Banat
Beskrivelse

Dette er en plante jeg er veldig glad i, den gjør seg veldig godt bakerst i bedet.  Jeg har den flere steder i hagen og alle sammen har jeg fått frem selv fra frø.

Planten er dekorativ med store stive, ballformede, blå blomster som egner seg godt bakerst i rabatten eller i naturhagen.  Kraftig og opprettvoksende.  Bladene er parflikete med grågrønn overside og grå, lodden underside.  Bladspissene er forsynt med harde børster.  Røttene er kraftige og dyptgående.

Planten tiltrekker seg enorme mengder bier, sommerfugler og andre innsekter. 

Bruksområde I rabatter.  Utmerket som tørket i urner m.m.  God til snitt.
Plantepartnere

IMG_9928Echinops går godt sammen med blålilla, lilla, purpur, lys gult, gulgrønt, hvit, og klarblå samt med sølvfarget bladverk.  Den egner seg godt sammen med Eryngium, Cardoon og Centaurea og er fin som kontrast til Miscanthus og andre høye gressorter. 

Passende naboer kan være remonterende buskroser, Clematis, høye Campanula (C. lactiflora) og Hydrangea paniculata. 

Plant den også gjerne sammen med Cotinus coggygria, Centaurea macroephala, Cynara cardunculus, Eryngium bourgatii 'Picos Blue', Miscanthus sinensis 'Morning Light', Onopordum nervosum, Rosa 'Felicia'.

Formering Deling om våren eller høsten.  Formeres lett med frø og selvsår seg lett. 
Frø EchinopsbannaticusFro
EchinopsBannaticus2

3 kommentarer:

  1. Flott portrett! Jeg har gråblå Echinops i hagen. I fjor likte den ikke helt all fuktigheten virket det som. Fikk brune blader og visning. Jeg elsker den for tiltrekningskraften den har på sommerfuglene! Er det forskjell på E. ritro og E. bannaticus, tror du?

    SvarSlett
  2. Dette er nydelige planter, jeg har selv et par av dem. Synes den går så godt sammen med farvene på det største bildet ditt, helt nydelig! Eryngium er også stilig, i samme gate.

    SvarSlett
  3. Flotte!
    Den står på lista mi for planter jeg skal putte i hagen til mor. Hun er så glad i vanlig tistel og vil nok falle for denne tenker jeg :) Og da kan det vel hende jeg putter en i egen hage også, må bare få laget bedd først...

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin