søndag 20. februar 2011

Admiral


Admiral

Den vakre admiralen (Vanessa atalanta) er en dagsommerfugl som tilhører flikvingene.  Den har et vingespenn på ca. 60 mm og er en av våre vakreste sommerfugler med de fløyelssvarte vingene med røde bånd og hvite flekker.

Admiral2

Her på berget er det altfor kaldt til at Admiralen kan overvintre og den immigrerer fra Syd-Europa om våren og legger egg.  Admiralen er funnet i Norge fra mai til oktober, men det er flest av dem i august/september.

Admiralen kan man finne i Europa, Nord-Afrika, Azorene, Kanariøyene, Tyrkia og Iran.  Her hjemme kan den ses i hele Norge nord til polarsirkelen.

2 kommentarer:

  1. Nydelig sommerfugl og den jeg har desidert mes av i hagen. Den elsker sommerfuglbuskene mine, og i år har jeg sådd flere så er det bare å håpe på at jeg også vil få flere admiraler i hagen.

    SvarSlett
  2. Vakker denne Admiralen! Flyr den virkelig hit på våren/sommeren?

    Takk for kommentar hos meg. Propanovnen kjøpte jeg hos Hobbydrivhus.no sammen med drivhuset. Den kostet litt over 2000 kr dengang og er på litt over to kilowatt. Jeg har ikke benyttet den før nå. Har som regel startet opp drivhuset senere.
    Hobbydrivhus har en annen modell i sortimentet på deres nettsider nå.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin