mandag 19. april 2010

Mye positiv og litt negativt

Nå er det lenge siden jeg har laget et blogginnlegg, men jeg har vært travelt opptatt både i drivhuset og i hagen.
IMG_2330
  Iris reticulata

Masse positivt Happy

Vårblomstene har begynt å titte frem :-)
Alle bed er ryddet og mange plastsekker er fylt
Alle frøene jeg sådde har spirt (bortsett fra to stauder som fremdeles står ute og Brugmansia)
Alle frøplantene er priklet
Jeg har sendt avgårde bestilling av flere Fuchsia og Pelargonium til
Randi U. Haugan
Alle Dahliaene jeg kjøpte på Plantasjen har massevis av store skudd
Alle Dahliaene jeg kjøpte hos Zimtrade ser ut til å komme med skudd etter bare kort tid (selv om de omtrent led drukningsdøden)
Jeg har pottet om alle Fuchsia og Pelargonium-plantene som har overlevd vinteren.
Jeg har pottet om alle stiklingene som har overlevd vinteren.
Jeg har tatt stiklinger av både Fuchsia, Pelargonium og sommerblomststiklingene
Sommerblomststiklingene har begynt å blomstre, først ute er den rosa Bacopaen
IMG_2324


Så i går lurte jeg nesten på hva jeg skal finne på fremover – jeg er jo ferdig! 
Men det er ikke helt riktig, det er nok fremdeles litt av hvert å gjøre fremover også. 

Noen av prikleplantene må nok pottes om en gang til iom at jeg har satt både 2 og 4 i hver potte
Sommerblomststiklingene må pottes om minst en gang til
Stiklingene jeg har tatt må også pottes om
For ikke å snakke om at alle bedene må lukes!

IMG_2334 IMG_2354
Chionodoxa luciliae gigantea alba Crocus ‘Jeanne d’Arc’
IMG_2342 IMG_2352
Eranthis hyemalis - Vinterblom Scilla
IMG_2340 IMG_2347
Crocus tommasinianus ‘Licac Beauty’ Primula denticulata - Kuleprimula

 
Så er det litt negativt også…Sad

Stylterottene har vært på besøk i hagen!
IMG_2332
Jeg har ikke sett snurten av stiklingsplantene jeg har bestilt hos Zimtrade.  De skulle komme i egen forsendelse, men nå er det 1 uke siden jeg fikk knollene (og 10 dager siden jeg fikk beskjed om at de ble sendt).  Kanskje på tide med litt purring?
Snøen har vært relativt hardhendt med både roser og rhododendronene i hagen, et par av dem er brekt helt ned til rotfestet.  Generelt ser det ut til at rosene må klippes ganske kraftig tilbake.
Jeg hadde “vannskade” i drivhuset da det gikk hull på vannslagen og spruten sto i flere timer mens jeg var på jobb


Her er noen eksempler på hvordan det så ut!

IMG_2321 IMG_2322
IMG_2320 IMG_2323

10 kommentarer:

  1. Du store tid hva du har rukket! Bravo jente! Her var det fotos av mye vakkert - den hvite chionodoxaen likte jeg spesielt godt!

    SvarSlett
  2. Du er altså sååå effektiv og produktiv og jeg vet ikke hva! Jeg vet hvilke mengder du sår, så priklejobben din er ikke akkurat gjort på et par kvelder...

    Det er da mye fint som blomstrer hos deg, til tross for mangelen på hvitveis i blomst :) Crocus tommasinianus har jeg tenkt å prøve i plenen, de skal være gode til det.

    Ikke fullt så koselig med langbente rotter og vannlekkasje... Men vi har ikke sne i det minste :) Jeg har noen triste skader etter vinteren jeg også, de kommer i neste innlegg.

    SvarSlett
  3. De irisene har jeg sett flere steder nå. Jeg tror jeg bare MÅ ha noen av disse her gitt! Lekre!
    Selv om Iris ikke trives så godt hos meg da. Tror de bare råtner bort, rett og slett.
    Så utrolig kjedelig med stylterotter da! ÅÅÅhhhrrgg. Heldigvis har jeg vært spart for de.

    SvarSlett
  4. Usj da, skal si det ble rotblaute i drivhuset. Håper det er fikset.
    Må si jeg gleder meg myyye til det blomstrer her også. Bare krokusen enda..
    Har sånn iris, men tror den er blitt borte. Får kjøpe meg noen nye, for den er så flott!
    Kulden har vært hard mot rosene her i vinter, men må vente til bjørka har museører før jeg klipper de hardt ned. De ser ikke fine ut.

    :-)

    SvarSlett
  5. Jeg må si at jeg er utrolig glad for at vi ikke har stylterotter her!!

    Den bacopaen er jo så nydelig, gleder meg til å sette den ut her:)

    SvarSlett
  6. Det virker som du er godt i rute! Kjempeinnsats som vil belønnes med bblomsterprakt om litt! Men så kjedelig med vannskaden i drivhuset. Håper ikke for mye ble ødelagt!

    Jeg venter også på sending fra Zimtrade. Burde vært her for lengst, og jeg venter både på frø, stiklinger og kataloger. Hmmm. Må ringe dem jeg også.

    I Bergen er det grått og kaldt i dag også, så det ser ut til å bli en rolig hagedag. Så er dagens plan å ta en tur på Dyrebeskyttelsens loppemarked og så Plantasjen og Bo grønt.

    SvarSlett
  7. Hei Wenche, en stor klem til deg for alle skjær i sjøen denne våren. Krysser alt jeg har for at dere slipper å grave opp hele grønnsakshaven pga vannskaden hos naboen. Tvi tvi...

    SvarSlett
  8. Du, et spørsmål: jeg ser du har sådd mye pyntekorg, og du har sikkert lang erfaring med dem. Jeg har sådd pyntekorg for første gang, og er fornøyd med at de spirer så villig og vokser fint. Jeg har priklet dem og har fire spirer i hver potte. Tror kanskje jeg skal prikle dem en gang til slik at jeg får en til to spirer i pottene i stedet. Det jeg går og lurer på nå er om det er lurt å knipe av toppskuddet slik at det blir en mer tett og buskete plante. Pleier du å gjøre det? Og hvor mange emner har du i hver potte?

    SvarSlett
  9. Tusen takk for all medfølelse, men det ser ut til at alle klarte rotbløyta bra - nå spretter det frem spirer på alle sammen :-)

    Og sendingen fra Zimtrade har jeg nå funnet ut at kommer mellom 10 - 25. mai. Hva i alle dager skal jeg med bittesmå stiklinger av sommerblomster i slutten av mai! De kommer jo ikke til å få skikkelig størrelse før vi drar på ferie, og ikke får jeg tatt stiklinger av dem heller :-(

    Flugo; Pyntekorg har veldig lett for å bli lange og ranglete (i allefall hvis man sår de tidlig). Jeg har priklet 1 eller 2 i relativt store potter, egenlig bør de ha sin egen potte. Og ja, jeg kniper av toppskuddet. De pleier å komme med sideskudd uansett, men blir ennå mer buskete dersom man fjerner toppskuddet :-)

    SvarSlett
  10. Tusen takk for gode råd! Priklet noen flere i dag, og da satte jeg en i hver potte. :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin