torsdag 4. juni 2009

En hektisk uke

Det har vært en “stri” uke med reise både til Danmark og Frankrike.  For ikke å snakke om all jobben jeg fikk da jeg kom hjem.  Da jeg åpnet drivhuset fikk jeg nesten sjokk, det meste så dødt ut.  Med den varmen som var i Oslo i den tiden vi var borte hadde nok ikke vannehjelpen hatt nok vann verken i undervanningsbrett eller potter.  Etter nesten å ha druknet alt som er der inne ser det meste ut til å klare seg, men de ser betydelig mindre frodige ut – massevis av blomster og blader har havnet i komposten.

København
Først var det Købehavn-tur sammen med gode kollegaer med både faglig påfyll og sosialt samvær.  Timene i land i København ble delvis tilbrakt i Kongens have (Rosenborg Have) og Botanisk have og delvis med danske smørrebrød og godt drikke.  Jeg hadde glemt kameraet, men to gode kollegaer knipset i vei.  Reportasje følger når jeg bare får tatt med meg bildene hjem.

Etter at jeg gikk i land fra båten dro jeg rett hjem, pakket om kofferten, vannet blomster og dro avgårde til Gardermoen med kurs for Bordeaux.  Det ble litt hektisk, men ut på kvelden ruslet samboeren og jeg rundt i en fantastisk koselig by.

 

Bordeaux
Bordeaux har en “gamleby” med små torg, trange brostensgater og plenty av restauranter, kafeer og barer.  Den har akkurat passe mange severdigheter som man fint dekker med en langweekend.  Og har man lyst til å shoppe er mulighetene store i de mange butikkene i bilfrie gater.  Vi storkoste oss med mye god mat og godt drikke før vi vendte nesa hjemover på mandag.  En reise til Bordeaux anbefales på det varmeste.  Jeg tror nok sjansen for flere reiser til Bordeaux er ganske stor, men da skal jeg nok planlegge en tur eller to ut i vindistriktene med besøk på vingårder.

Det eneste som skuffet sett med en hagegals øyne var Botanisk hage.  Det var dårlige greier med elendig vedlikehold og mer ugress enn planter.  Da var faktisk de offentlige parkene mye mer severdige, bilder kommer etterhvert.

Så det eneste bildet i denne omgang får bli årets første sommerbukett av Kirgisløk, Marikåpe, Honningknoppurt, Storkenebb, Kosakkveronika, Løytnantshjerte og Ormslirekne (Ormerot).

IMG_6551 

 

5 kommentarer:

  1. Jeg skal si du har vært på reisefot denne uken! Men for et sjokk å komme hjem til da....håper at alt går bra med plantene.

    SvarSlett
  2. Du har vært skikkelig på farten, skjønner jeg. Høres ut som en flott tur!
    Håper det går bra med alt i drivhuset ditt.

    SvarSlett
  3. Høres ut som en innholdsrik tur :)
    Men så kjedelig å komme hjem til et sånt syn! Godt der ser ut til at du får reddet plantene!

    Hilsen Margethe

    SvarSlett
  4. Oj, så leit med drivhusplantene dine. Håper de klarer seg! Men en herlig tur har du hatt, selv om den botaniske haven i Bordeaux var nedtur. Godt det fantes annet vakkert og frodig å se :) Gleder meg til bilder!

    Sommerbuketten din er nyyydelig :) Ormerot blir jeg mer og mer betatt av og MÅ ha!

    SvarSlett
  5. Hei:) Jeg finner ikke siden med linken til den gule store frøstjernen. Og fikk du mailen fra meg? Håper den ble rett adressert. Er kjempeinteressert ja!

    Glemt kamera? Ups, ikke bra ,)) Men godt du har fotovenner som kunne stille opp:)
    Og det er ikke noe koselig med botaniske hager som det klør i fingrene etter og luke. Trist rett og slett ja.

    Vi tastes :))

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin