søndag 24. mai 2009

Langhelg – bare kos?

Det spørs jo hvordan definerer kos det.  Som tidligere beskrevet i bloggen har jeg ikke akkurat hatt tonnevis av arbeidslyst i det siste, men i helgen har jeg kost meg i hagen selv om det har vært slitsomt også.  Jeg er utrolig flink til å sette meg mål for hva som skal oppnås (de fleste ganger er de i drøyeste laget når det gjelder hagen), men i løpet av helgen har jeg nesten klart å oppnå alle målene :-)

De siste 5 undervanningskassene ble fylt med 10 sekker jord og terrassen skrubbet og spylt.

Jeg var på plantasjen for å kjøpe mer jord og gjødsel.  Der var det tilbud på en del stauder til 14,95 og da klarte jeg selvfølgelig ikke å stå i mot.  14 nye stauder til steinbedet ble med hjem i tillegg til noen nye salvier og timian, jorda, gjødsel og espalier til tomater og agurker.

Alle georginer er nå kommet i jorda i tillegg til tre roser i “veibedet”.  Bedet ble også renset skikkelig for ugress.

Alle “vente-planter” har kommet i jorda.

IMG_6142 3 av IKEA-hyllene ble hentet opp fra kjelleren og fylt med de pottene med Fuchsia som foreløpig er ferdig pottet om.

De ser litt stusselige ut for øyeblikket, men de kommer seg nok snart.
Alle overvintringsplantene i den gamle garasjen ble båret ut på nordsiden av huset.  Flere av dem var i litt dårlig forfatning pga vannskøtsel fra min side, men jeg har stor tro på at de snart kommer seg.

Nå er de i allefall renset for visne blader, fått seg en omgang med grønnsåpe mot lus samt en skikkelig vanning.

Forhåpentligvis kommer både Pelargonium, Canna, Calla, Salvier og Cobea seg i løpet av kort tid.
IMG_6152
IMG_6168 De nyinnkjøpte urtene er plantet i urtebedet.  I tillegg har jeg sådd Dill og Ringblomster.

I grønnsakshagen (pallekarmene) har renset for ugress og satt ned Squash-plantene, sådd diverse sorter salat, vårløk, prydbønne, sukkererter, aspargesbønner, brekkbønner, reddik og gulerot.
Nå er stort sett alle stauder i drivhuset satt ut til herding i tillegg til enkelte sommerblomster. 

Så fort jeg får ledige kasser havner flere og flere potter ut i det fri.  Regner med å ta ut flere i morgen.
IMG_6178
IMG_6143 Erik har fått heng opp espalieret og bindt opp agurkene og tomatene.
IMG_6157 Steinbedet begynner endelig å vise litt “farge” og med de nyinnkjøpte staudene som ble plantet i går ser det vel snart litt bedre ut.

I dag fikk jeg også renset opp for litt ugress.
IMG_6145 Ja så var det skvallerkålhjørnet da.  I dag har Erik planert ut haugen som var der av jord, ugress og steiner og fått lagt på duk.

Vi hadde bare 5 sekker med bark som egentlig var ment å brukes helt andre steder i hagen, men det rakk i allefall til å dekke skjøtene.  Mer bark blir innkjøpt til uken for pent er det jo ikke akkurat.

Det er utrolig deilig å slippe å se den forferdige haugen med brennesle og skvallerkål, men jeg må jo si jeg er kjempespent på om “det holder tett”.

Mellom bedet og “skvallerkålhjøret” skal vi sette opp noen espalier hvor jeg skal plante klatreroser og clematis.  I år kommer jeg også til å sette Cobea (Klokkeranke) der for at det skal bli både litt grønt og blomster med en gang.

Regner med at jeg etterhvert lager et eget blogginnlegg om dette med før og etter-bilder.

 

Og det som ikke ble gjort

Det er fremdeles 3 roser og 8 clematis igjen å plante
Alle rosene og clematisene i hagen skulle ha fått kugjødselkompost
Flere Fuchsia skulle ha vært pottet om og satt ut

4 kommentarer:

  1. Og når arbeidsånden kom, så kom den virkelig!!:-)) Så moro å se bilder fra hagen din uten snø......synes jeg kjenner igjen litt av den. Jeg håper jeg får tatt meg en tur når det er sommer også.

    SvarSlett
  2. Men du har jo fått utrettet utrolig! Moro å følge med hagen din :-)

    SvarSlett
  3. For en drømmehelg du har hatt! Du har virkelig vært kjempeflink og fått utrettet mye :) Haven din ser så koselig ut, gleder meg til å få tatt en tur til deg. Her går det fremdeles i saaakte tempe, hodet er fullt av arbeidslyst og planer, men kroppen henger ikke med.

    Så søte terracottapottene dine på toppen av hyllen var! Jeg er så glad i det 'gamle' utseendet. Jeg har smurt mine med yoghurt i håp å få en rustikk look, men så lenge jeg har planter i plastpotter i dem og ikke jord, spørs det.

    Ha en flott uke i sommerværet :)

    SvarSlett
  4. Å trøste meg, som du har jobbet! Skikkelig kosehelg må ha vært. Jeg har vært borte i fem dager, og må snart sette i gang jeg også, men er sandelig ikke sikker på med hva. Det kommer nok, har bare hatt det litt tungt med helsa(reumatiske greier)så det har stoppet opp litt.
    Men det blomstrer og gror:)

    Kos deg fortsatt i hagen. En blir jo så godsliten når en jobber med planter syns jeg.

    :))

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin