lørdag 9. mai 2009

Blomstring siste uke

Det er utrolig travelt på jobben for tiden så noe særlig blogging har det dessverre ikke blitt tid til, men jeg prøver i allefall å få tatt noen bilder av blomstene som etterhvert spretter frem i hagen. 

I løpet av uken har jeg også fått priklet noen av staudene som har stått ute i vinter, men dessverre ser det ut til at noen av dem ikke klarte den første natten etter prikling.  Om det var pga at det var for kaldt eller om det var det kraftige regnet, nei det vet jeg ikke.  Uansett er det enkelte sorter som det nå bare er noen få eksemplarer igjen i live – og så jeg som for en gang skyld klarte å hive spirer fordi det var så mange!

Her følger en liten bildekavalkade over det som har tittet frem i løpet av siste uke.

 
Både agurker og tomater står nå med knopper.  Flere av agurkplantene har allerede mange små agurker på gang.
Jeg trodde bare jeg hadde hvite ruteliljer, men i går oppdaget jeg en enslig “vanlig” rutelilje i et av bedene.  Hvor den kommer fra vet jeg ikke, jeg kan i allefall ikke huske at jeg har satt den ned.
Brunnera variegata, Forglemmegeisøster

IMG_5602
Villtulipanene har slått ut i blomst
IMG_5565

Narcissus ‘Thalia’
Tulipa ‘Apfeldorn’
Nå er det like før ballblomen blomstrer.


De søte kubjellene står i fullt flor.
Gullbusken som ble beskjært og tynnet kraftig i fjor blomstrer som bare det.  Og tuer med perleblomster dukker opp i flere av bedene.

5 kommentarer:

  1. så masse vakkert :)
    Det er i slike øyeblikk jeg må minne meg selv på at jeg en gang får en hel hage jeg også, ikke bare snippets ;) (gresset er alltid grønnere i en annen hage.. *ler*)

    SvarSlett
  2. Du verden!! Så mye du har i hagen alt da? Kommer etter her og, snart...
    Har du vært i Trondheim i dag du? I blæsten. Du må gjerne komme igjen snart ja. Mye å se her i byen ja. Syns jeg er flink til å se tingene her sjøl om jeg bor her. Bruker nærområdene ye:)

    Ha en toppers helg!

    :)

    SvarSlett
  3. Som det tar av hos deg! Mange nydelige blomster i haven din nå. Spesielt den hvite Pulsatillaen er så søt, jeg må skrive opp den til neste år tror jeg :) Perleblomstene frøsår seg her også, stadig nye små kolonier av de nydelige blå perlene. Lekre hvite tulipaner, narcissen 'Thalia' også!

    Hvordan står ballblommen din plassert? Jeg tør ikke helt å plante den, de trives vel best i fuktig jord.

    Ha en flott helg blant alle de skjønne blomstene dine :)

    SvarSlett
  4. Så mange flotte blomster!
    Det er godt å få tatt noen bilder av herlighetenen.
    Kubjelle har jeg aldri hatt, men jeg forsøkte meg på frø en gang for noen år siden. Det var noen frø jeg "stjal" i en hage, men de spirte aldri.
    Jeg må nok kjøpe meg en om jeg vil ha en ser det ut til, men jeg glemmer den bort hver gang.

    SvarSlett
  5. For en fin hageblogg du har! Jeg har kost meg og lest :-) Bilder av blomster er også det kjekkeste jeg vet!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin