lørdag 2. mai 2009

Mer prikling på gang (og noen bilder av mai-blomstringen)

Jeg hadde nesten glemt de staudene jeg satte ut i vinter til stratifisering.  Jeg har holdt dem langt unna solfylte forhold for å ikke måtte i gang med mer prikling siden drivhuset begynte å bli ganske fullt.

I dag husket jeg endelig på å sjekke hvordan det sto til i pottene og da ble jeg ganske så overrasket.  Det var rimelig grønt i 19 av 37 potter!  Når de har spirt aner jeg ikke, men jeg regner med at det er en eller annen gang i april.  Litt irriterende er det jo når så mange har spirt at ikke en eneste Frøstjerne har vist så mye som en liten grønn antydning.  Jeg har såååå lyst til at de skal spire.

Så nå må jeg altså i gang med prikling igjen, men siden disse er vant til å stå ute får de nok aldri lov til å komme inn i drivhuset.  Etter prikling må de pent bli stående ute i kasser!

Oppdatert såtabell finnes her.

Nå begynner etterhvert både narcisser og tulipaner å springe ut i tillegg til primulaer, scilla og vårkjærminne. 

I tillegg er det ikke lenge til Clematis montana springer ut, og i år er det  enormt med knupper på både den og en hvit (som jeg ikke husker navnet på akkurat nå).

Narcissus ‘Ice King’ og Cimicifuga racemosa  

Ha en riktig hyggelig lørdagskveld alle sammen Smile

Alle bilder er klikkbare

  



5 kommentarer:

  1. Oi, oi! Du har jammen meg litt å henge fingrane i (når eg ser på det forrige innlegget ditt)! Og kvifor du har plassmangel er lett å forstå :-) Mine stakkars få spirar blir berre ein prikk i forhold!!
    Lykke til, blir sikkert kjempebra og vakkert :-)

    SvarSlett
  2. Oj, så flott. Har noe prikling foran meg i morgen jeg også :) Så mye gøy vi har det med hagene. Deilig - ikke sant? H.

    SvarSlett
  3. Så nydelig det var med narcissene inntil cimicifugaen - det skal jeg huske på til høsten. Jeg har begge deler i hagen, men ikke sammen. Det var vakkert.

    Her må jeg luke vekk en hel haug med småplanter jeg tror (temmelig sikkert) er frøstjerne, den selvsår seg både her og der.

    SvarSlett
  4. Oj, bortgjemte frø og enda mer prikling på deg, du gjør det vel snart i blinde :) Så mye fint som blomstrer hos deg :) Den lange vinteren er glemt forlengst og vi kan bare nyte årstiden i fulle drag. Herlige dager :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin