søndag 5. februar 2012

Blomsterfavoritter med x-faktor III


181_8156
Aquilegia chrysantha ‘Yellow Star’

Når man har en hage som stort sett går i blått, lilla, rosa og hvitt finnes det ikke flust av gule planter å velge i. De gule innslagene består stort sett av vårblomstrende løk som tulipaner og narcisser i tillegg til noen dagliljer i juni.

Denne gule skjønnheten gjør ikke så mye av seg, men jeg setter like stor pris på at den starter blomstringen i månedsskiftet juni/juli hvert år.  Akeleier er stort sett greie å drive frem fra frø og denne ble sådd vinteren 2004/2005. Aquilegia chrysantha ‘Yellow Star’ blir ca. 60-70 cm høy og trives både i sol og halvskygge.

Moseplassen har satt i gang en “maraton-konkurranse” som går over en hel måned. Etter åtte innledende runder med blomsterfavoritter i forskjellige farger i hver runde, skal vinnerne kåres i slutten av februar.

I denne runden er det gule blomsterfavoritter som skal konkurrere, har du lyst på å være med finner du mer informasjon på Moseplassens hjemmeside.

image

7 kommentarer:

  1. Denne var søt, med hjerteformede kronblad! ;)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  2. Denne sådde jeg i januar i fjor, og fikk flotte spirer. Så kanskje den blomstrer i år? Jeg syns den var så vakker med de lange støvbærerne!
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Dette var en veldig fin Akeleie! Jeg hadde gule Akeleier før, men de har nok forsvunnet fra meg - merkelig!
    Flott bilde og bidrag. Ønsker deg lykke til! Klem

    SvarSlett
  4. Gult er kult! også disse tandre fargene lyser opp, de bare gjør det uten å rope :)
    Nydelig var den.

    SvarSlett
  5. En yndig blomst!
    Og jeg fikk brått et behov.
    Bare så sørgelig at jeg må vente, vi skal flytte til helt ny hage i sommer. Og jeg må jo bygge den først også!
    Men skal notere meg navnet, tusen takk!

    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Gleder meg til det skal blomstre i virkeligheten og ikke bare på bilder......lykke til i konkurransen. Jeg deltar også med mine bidrag.

    SvarSlett
  7. Akeleier er ett must i hagen og denne var jo veldig søt!

    Ps. Jeg fant ut at den gule liljen heter Golden Splendour :-) Så takk for at du satte meg på sporet.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin