mandag 18. mai 2009

Liljekonvall, hvitveis og andre markblomster

Her i huset er det ingen små (eller store) barn lenger og det er fremdeles flere år til barnebarn skal overværes når de skal gå i tog 17. mai.  Dagen sto derfor til “fri disposisjon” og i år valgte vi å ta en tur i Østmarka.

Det var strålende blå himmel og godt og varmt, og veldig lite folk (kanskje ikke så rart…) men vi støtte da på noen etterhvert.

Litt overraskende var det fremdeles massevis av hvitveis i marka, trodde nesten den skulle vært avblomstret nå.

Vi har jo kjøpt oss Tur-O kart så i går valgte vi å ta postene 16-20 + den historiske posten Gullsmeden.

Vi startet fra Rustadsaga og gikk innover til Ødegården.  Vi rotet unødvendig på post 16, vi gikk for langt på post 17 og dermed var vi ut å kjøre.  Veldig lite holdepunkter i kart/terreng til å finne posten, men det gikk da bra til slutt :-)

Videre gikk vi langs blåmerket sti mot Langvann.  Post 18 var grei å finne, selv om det var ganske så bratt enkelte steder.  Vi gikk videre langs blåmerket sti mot post 20 som også var grei å finne.

I stedet for å ta post 19 som ikke var langt unna gikk vi til den historiske posten Gullsmeden, en gammel plass ved Elvåga.

Utsikt over Nøklevann

IMG_5966 På vei tilbake tok vi med oss post 19 som også gikk greit å finne.

Underveis på turen var det da noen blomster å se, og liljekonvallene var det mest av da vi nesten var fremme ved bilen  igjen på Rustadsaga.

Gjøkesyre (Oxalis acetosella) Bekkeblom (Caltha palustris)

Skogsfiol (Viola riviniana) Ormegress?

1. Åhh...det høres ut som en perfekt 17.mai, nettopp å nyte det landet vårt og naturen kan by på :)

2. Flott 17.mai du har hatt! Vi var på hytta vi. Ungene ville ikke stresse mere med tog på 17, så vi stakk til fjells vi:) Nydelig tur og vakre bilder du har tatt.

3. For en hyggelig fering av nasjonaldagen:-) Jeg falt helt i staver og mimret noe voldsomt da jeg så bildet av liljekonvallene. Jeg elsket å plukke blomster da jeg var liten og lykken var fullkommen når jeg fant liljekonvaller:-)

4. Liljekonvall er min favoritt fra skogen i mai. Den har så fantastisk duft og er et syn å se på. Det var sikkert en flott tur dere hadde den 17. - skulle gjerne gjort noe liknende:)

5. Er liljekonvall i blomst allerede! Buketten din var helt skjønn, liljekonvall er så vakre i seg selv at de gjør seg best alene i en bukett synes jeg. Jeg kan nesten kjenne duften :) Det ER tidlig i år, ingen tvil om det. Jeg ser det på syrinene også, bortsett fra min da - den i fremdeles på knoppstadiet.

Og så skogsbildet med hvitveis på hver side av stien...nydelig lys og steming :) Jeg bare sank inn i det og VAR der. En flott måte å feire nasjondagen på :) Vi gjorde det samme for noen år siden, tok syklene og dro innover i Nordmarka. Ikke mange å se den dagen nei!

Ha en flott dag Wenche! Vi får til noe etter hvert :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.