søndag 19. oktober 2008

Ut på tur ...

I dag har vi gått turen fra Østmarksetra til Mariholtet i Østmarka  (og retur), en tur på ca. 8,5 km.  Det var skyfri himmel, passe temperatur og vindstille. 

Litt mye folk, men det ble roligere dess lenger inn i skogen vi kom. 

Skal man ha det "fritt for folk" på en søndag må man nok velge helt andre ruter og ikke benytte seg av de merkede turstiene. 

 

 

 

Uansett, det var utrolig deilig å gå den turen - har egentlig savnet det å gå turer.  Jeg var kjempeflink i fjor vinter/våres og gikk 10-20 km hver dag helt til jeg fikk konstatert hælspore og vandringen var over pga for store smerter både når jeg gikk tur og ellers også. 

I dag merket jeg ingenting til smerter så kanskje det kan la seg gjøre å begynne å gå en del igjen.  Men da skal jeg i allefall passe meg for asfalten, tror det var den som tok knekken på bena i fjor.

 

 

 

Turen staret som sagt ved Østmarka og Ulsrud-vannet - et veldig populært  sted for folk i området.

Om sommeren er det yrende badeliv her, det er faktisk det varmeste ferskvannet i Oslo-området. 

 

 

 

 

 

Også i dag var det massevis av mennesker rundt vannet som lekte og koste seg.  Det luktet pølser lang vei så det var nok mange som inntok søndagsmiddagen her.

 

 

Når man har passert Ulsrudvannet og gått et stykke videre kommer man til nordenden av det idylliske Nøklevannet (tidligere drikkevannskilde i Oslo). 

Herfra kan man enten velge å videre mot Mariholtet eller f.eks. langs vannet mot Rustadsaga.

 

 

På veien videre mot Mariholtet går man på Sarabråtveien som ble anlagt i 1856 av konsul Thomas Heftye, som drev Sarabråten og hadde sommerresidens der.  Her er restene som er igjen av boligen.

Utsikt over Nøklevann fra Sarabråten

Vel fremme på Mariholtet kan man nyte en kopp kaffe eller annet drikke og for ikke å snakke om kanelbolle - de er supergode (mulig at vinninga går opp i spinninga, men skitt au).

 

 

 

 

"Alle veier fører til Mariholtet" - nei ikke akkurat, men det finnes mange flotte ruter man kan velge å gå, sykle - eller om vinteren - gå på ski.

Fortsatt god søndag :-)

2 kommentarer:

  1. Ingenting er som ein frisk hausttur :-) Blei rett misunneleg. Har ikkje fått gått tur i dag, dessverre :-(

    SvarSlett
  2. Å! Det er 21 år siden jeg var på de kanter! Vakre bilder:-)) Og kjenner til asfaltbein ja. Men nå har jeg hatt så mye plager av både det ene og andre i beina, at jeg kan ikke si for sikkert hva det skyldes lenger...Men jeg og gikk 1.5 - 2 mil pr dag(til og med helgedagene)at det gikk litt skeis (mye sykling og) Nå koser jeg meg bare på tur, kort eller lang-og velger mye mykmark under beina.
    Ha en fin søndag:-))

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin